Åbo Akademi

Halloped-ansökningssystem

Grundutbildningsnämnden vid Åbo Akademiredigerad %Y-02-19 kl. 15:21

Organ

Grundutbildningsnämnden vid Åbo Akademi

Sökes

inga ordinarie medlem, en suppleant

Datum då ansökningen öppnas

2019-01-07

Ansökningstid

2019-01-07 - 2019-02-01

Verksamhetsperiod

2019-02-12 - 2019-07-31

Plats och tidpunkt för beslutsfattandet

ÅAS fullmäktiges möte 12.2.2019

I enlighet med ÅA:s förvaltningsinstruktion har grundutbildningsnämnden följande sammansättning och uppgifter:

11 § Grundutbildningsnämnden

Grundutbildningsnämndens roll är rådgivande och beredande i förhållande till styrelse, rektor och fakultetsråd. Dess uppgift är att skapa gemensamma processer och riktlinjer för akademin gällande organiseringen av utbildningen och dess kvalitet. Nämndens mandatperiod är två år.

Vicerektorn för utbildning fungerar som nämndens ordförande och direktören för forsknings- och utbildningsservice (FUS) ansvarar för beredningen av ärendena. Grundutbildningsnämnden består av 12 medlemmar. Nämnden utses av rektor på förslag av fakultetsråden. Varje fakultet föreslår två medlemmar med personliga suppleanter bland fakultetens utbildningslinjeansvariga. Studentkåren föreslår fyra studenter med personliga suppleanter så att varje fakultet har en studentrepresentant. Till grundutbildningsnämndens uppgifter hör att 1. ta initiativ till utveckling av den pedagogiska verksamheten, 2. övervaka kvalitetssäkring och ta initiativ till utveckling av den, 3. uppgöra förslag till riktlinjer för dimensionering av kurs- och undervisningsutbud, 4. utveckla och följa upp nya utbildningsstrukturer, 5. uppgöra förslag till examensstadga, 6. ta initiativ till andra studierelaterade frågor som berör hela akademin, 7. sköta andra av rektor angivna uppgifter.