Åbo Akademi

Halloped-ansökningssystem

Arbetsgrupp för utvärdering av studiemiljöns sundhet och säkerhet

2017-11-08

Arbetsgruppen för utvärdering av studiemiljöns sundhet och säkerhet gör upp en utvärdering över studiemiljön på en fakultet i gången och gör uppföljningar över läget och hur rekommendationerna följts. I gruppen deltar representanter från studenthälsan, fyra studentrepresentanter, samt bl.a. studiepsykologen och arbetsskyddschefen från ÅA.

Arbetet inleddes med en utvärdering över hela ÅA i den förra mandatperioden.

Arbetsgrupp för ämneslärarutbildningen vid ÅA

2018-10-29

Arbetsgruppens uppgift är att samordna ämneslärarutbildare och ämneslärarstuderande, ta initiativ, utveckla och avge utlåtanden i ärenden som berör ämneslärarutbildningen vid samtliga fakulteter vid Åbo Akademi.

Gruppen har två studentrepresentanter (en från FHPT och en från FNT) med personliga suppleanter.

Delegationen för Studenthälsan (SHVS)

2020-11-30

SHVS utvidgning träder ikraft 1.1.2021. Då kommer yrkeshögskolorna också att ha representanter i delegationen. Detta innebär en rotation av studentkårsplatser. I den "första gruppen" har ÅAS nu en ordinarie plats och i följande mandatperiod kommer ÅAS att ha en suppleantplats, då kommer SHS som svenskspråkig kår att ha en ordinarieplats.

Medlemmarna i delegationen utses för två kalenderår i taget.

Delegationen sammanträder två gånger per år, till vårmöte och höstmöte. Vid vårmötet behandlas bl.a. styrelsens verksamhetsberättelse och fastställs bokslutet. Vid höstmötet fastställs budgeten och godkänns verksamhetsplanen, väljs vid behov ordförande och vice ordförande för delegationen samt sekreterare och vissa medlemmar, och väljs vid behov ordförande och vice ordförande för styrelsen samt övriga styrelsemedlemmar.

Representanten jobbar tätt med ÅAS styrelse och anställda för att bäst kunna intressebevaka medlemmarnas vård och service i delegationen.

Finlands Studentkårs förbund väljer formellt representanterna. ÅAS ska föreslå två personer av olika könstillhörighet till delegationen, kandidaterna kan rangordnas i första och andra förslagsrum.

Eftersom tidtabellen är stram p.g.a. SHVS interna orsaker kommer personerna att den här gången föreslås av ÅAS styrelse framom fullmäktige som normalt väljer personer som ska representera ÅAS i nationella sammanhang.

Delegationen för Åbo Akademi i Vasa

2021-04-26

Delegationen för Vasa har en tvåårig mandatperiod som sammanfaller med fakultetsrådens. I enlighet med ÅAS valordning för val av studentrepresentanter till ÅA:s förvaltning väljer fullmäktige representanterna. Inför förra mandatperioden föreslog ÅAS att man väljer två studentrepresentanter till gruppen för att få bred representation då tre fakulteter har verksamhet i Vasa. ÅA meddelar att det är önskvärt att fortsätta med två studerande i gruppen. Alla studerande som studerar vid en utbildning i Vasa och är intresserade av lokala frågor och att föra fram studerandes röst är välkomna att söka platserna.

I enlighet med ÅA:s ledningsinstruktion har rektor för ÅA i Vasa och delegationen följande uppgifter:

15 § Rektor för Åbo Akademi i Vasa och delegationen för Åbo Akademi i Vasa

Styrelsen utser på förslag av rektor en av professorerna vid enheterna i Vasa att fungera som rektor för Åbo Akademi i Vasa och som ordförande för delegationen för Åbo Akademis enheter i Vasa. Uppdraget som rektor för Åbo Akademi i Vasa upphör då rektor avgår. Rektor för Åbo Akademi i Vasas placeringsort är Vasa. Till rektors i Vasa uppgifter hör att utveckla samhällskontakterna för Åbo Akademi i Vasa och att sköta övriga av rektor anvisade uppgifter. Rektor tillsätter en delegation för Åbo Akademi i Vasa för en mandatperiod på två år. Delegationen har utöver ordföranden minst 6 och högst 9 medlemmar av vilka minst två är externa och minst en representant för de studerande.

Direktionen för centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi och Yrkeshögskolan Novia

2014-11-14

Centrets uppgift är att i samarbete med akademins och yrkeshögskolans verksamhetsenheter ansvara för och utveckla vuxenutbildningen samt att härvid 1) planera och anordna öppen universitets- och öppen yrkeshögskoleundervis-ning 2) planera och anordna fort- och specialiseringsutbildning, 3) utveckla undervisningsmiljöer som främjar livslångt lärande, 4) ta initiativ till och delta i informations-, utvecklings- och forskningsprojekt, särskilt rörande regional utveckling, 5) ordna personalutbildning, 6) upprätthålla nationella och internationella kontakter, samt 7) handha övriga uppgifter som faller inom dess uppgiftsområde.

Till centret för livslångt lärande hör vid akademin ytterligare centret för språk och kommunikation (språkcentret) som har till uppgift att 1) ansvara för den språkundervisning som ingår i de allmänna studierna och för övrig språkundervisning som inte hör till något ämnes uppgift att sköta, 2) anordna språkprov och språktest samt sköta språkgranskningen av skrivprov och avhandlingar som det inte har bestämts om på annat sätt, 3) ansvara för språknämndens verksamhet samt 4) sköta övriga uppgifter som faller inom språkcentrets verksamhetsområde.

Till direktonen hör 11 medlemmar jämte personliga suppleanter, av vilka akademin utser fyra, bland dem direktionens ordförande och en studerande, och yrkeshögskolan utser två: en viceordförande och en vuxenstuderande. Gemensamt utser akademin och yrkeshögskolan två medlemmar som inte tillhör vare sig akademin eller yrkeshögskolan. Centrets personal utser tre medlemmar, så att två representerar akademin och en representerar yrkeshögskolan. Direktionens mandatperiod är tre år.

Direktionen skall främja förutsättningarna för centrets verksamhet och har särskilt till uppgift att: 1) göra framställning till akademin och yrkeshögskolan om centrets årliga budget, verksamhets- och ekonomiplan samt övriga vittsyftande planer, 2) avge utlåtande över ändringar i centrets instruktion, 3) för sin del godkänna centrets verksamhetsberättelse, 4) godkänna riktlinjerna för centrets budget, 5) fastställa arbetsfördelningen mellan direktören och vicedirektörerna samt utse ställföreträdare för dem, 6) vid behov besluta om centrets indelning i verksamhetsområden samt tillsätta rådgivande organ, 7) svara för koordineringen av all fortbildning vid akademin och yrkeshögskolan samt att 8) behandla övriga ärenden som ankommer på direktionen och ärenden som direktören eller vicedirektöerna på grund av att de är vittsyftande eller principiellt viktiga hänskjuter till direktionen. Direktionen avgör frågor om rättelse i samband med antagning till fortbildning och öppen universitets- och öppen yrkeshögskoleundervisning. Direktionen skall före utgången av maj månad för akademins del godkänna centrets undervisningsplaner för följande år.

Direktionen för Vasa Övningsskola

2020-09-11

Vid Vasa övningsskola verkar en direktion. Direktionen utses av fakultetsrådet och bestar av två representanter för fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier av vilka en fungerar som ordförande för direktionen, tre representanter för lärarkåren och en representant för övrig personal, vilka utses genom val. Till direktionen hör också en representant för lärarstuderande, två föräldrarepresentanter, en gymnasiestuderande och en elevrepresentant för årskurserna 7-9. Personliga suppleanter utses för alla medlemmar. Direktionen utser viceordförande bland sina medlemmar. Ledande rektor fungerar som föredragande i direktionen. Rektorerna och pedagogiska fakultetens prefekt har närvaro- och yttranderatt vid direktionens möten. Mandatperioden omfattar tre läsår.

Direktionens uppgift är att stöda skolans verksamhet genom att

1) utveckla, följa och utvärdera verksamheten

2) upprätthålla och främja samarbetet inom och utom skolan

3) godkänna skolans läroplan och ta del av läsårsplanen samt göra framstallning om faststallande till fakultetsrådet

4) ge utlåtande i principiellt viktiga frågor som gäller övningsskolan

5) ge utlåtande över valet av ledande rektor

6) besluta om arbets- och ferietiderna för skolan,

7) fastställa skolans regler för trygghet och trivsel

8) utföra övriga uppgifter som ankommer på och som tilldelats direktionen.

Direktionens nuvarande sammansättning: https://www.abo.fi/vos/direktion/

Direktionen för Åbo Akademis bibliotek

2019-01-07

Enligt instruktion för Åbo Akademis bibliotek med Sjöhistoriska institutet är ÅAB:s uppgifter och direktionens uppdrag:

Direktionen utses av rektor för tre kalenderår i sänder. Direktionen består av en ordförande och minst fyra och högst sex övriga medlemmar. Förvaltningsdirektören fungerar som ordförande i direktionen. Direktionen utser för sin mandatperiod vice ordförande inom sig. Överbibliotekarien och intendenten är föredragande i direktionen. Minst en av medlemmarna ska representera de studerande vid akademin på förslag av studentkåren.

Direktionens uppgifter är att: 1) att godkänna strategiska och övriga vittsyftande planer 2) utse vice direktör för biblioteket 3) att godkänna riktlinjerna för bibliotekets och institutets budgeter, ekonomi- och verksamhetsplaner och verksamhetsberättelser samt personalplaner 4) yttra sig till överbibliotekarien om anställning av personal för längre tid än ett år 5) göra framställning till rektor om anställning av överbibliotekarie och intendent och om sammansättningen av ledningsgruppen vid Sjöhistoriska institutet, samt 6) behandla övriga ärenden som överbibliotekarien, intendenten eller ledningsgruppen på grund av att ärendena är vittsyftande eller principiellt viktiga hänskjuter till direktionen för avgörande.

§ 5 Bibliotekets uppgift: Bibliotekets uppgift är att betjäna studerande, lärare, forskare och övrig personal vid Åbo Akademi, genom att: 1) anskaffa och bereda tillgång till källor och litteratur i otryckt, tryckt och elektronisk form 2) erbjuda informationssökningsresurser, ge undervisning i informationskompetens och ge stöd för akademins publikationsverksamhet 3) ansvara speciellt för det finlandssvenska trycket och att med beaktande av lagstiftningen om deponering och förvaring av kulturmaterial skapa och upprätthålla en samling av finlandssvensk nationalbibliotekskaraktär, samt 4) handha övriga uppgifter som faller inom bibliotekets verksamhetsområde.

Biblioteket ska även verka som offentligt vetenskapligt bibliotek.

Examensnämnd för Åbo Akademi

2021-05-10

Grunden för examensnämndens verksamhet fastställs i universitetslagen Universitetslagen 27 § 4 mom. För behandlingen av ärenden som gäller begäran om rättelse av studieprestationer kan det vid ett universitet finnas en eller flera examensnämnder eller andra motsvarande organ. Universitetslagen 82 § 3 mom. En studerande får hos det organ som universitetet har förordnat inom 14 dagar begära omprövning av bedömningen av (.....) en avhandling som hör till de fördjupade studierna eller någon annan motsvarande studieprestation på det sätt som anges i förvaltningslagen. 4 mom. En studerande kan muntligen eller skriftligen begära rättelse av bedömningen av någon annan studieprestation än en sådan som nämns i 3 mom., eller av tillgodoräknandet av studier som genomförts någon annanstans eller av kunnande som visats på något annat sätt. (.....) Omprövning av ett beslut som fattats med anledning av en begäran om rättelse enligt detta moment får inom 14 dagar begäras hos examensnämnden eller något annat organ som förordnats sköta uppgiften, på det sätt som anges i förvaltningslagen.

Universitetslagen 27 § 4 mom. En examensnämnd eller ett motsvarande annat organ består av en ordförande och andra medlemmar, vilka alla har en personlig suppleant. Ordföranden och ordförandens suppleant ska vara professorer. Av de övriga medlemmarna ska minst hälften vara lärare och minst en studerande vid universitetet.

ÅA:s ledningsinstruktion;

24 § Examensnämnd

Åbo Akademi har en examensnämnd för behandling av ärenden som gäller begäran om rättelse av studieprestationer. Rektor utser examensnämnden, som har en ordförande och andra medlemmar, för två år i sänder. Rektor ger anvisningar för nämnden i ett reglemente.

Ett nytt reglemente för examensnämnd/rättskyddsnämnd är ännu under arbete på ÅA. Nämnden har fyra studentrepresentanter i en så kallad medlemspool och de två som har möjligt att delta på föreslagen tid, och till exempel inte känner studerande vars ärende behandlas, kan gå på mötena.

Fakultetsrådet för fakulteten för humaniora, psykologi och teologi

2021-03-26

FAKULTETSRÅDETS UPPGIFTER:

1) ansvara för kvalitetssäkringsarbetet och kvalitetsutveckling inom fakulteten,

2) utveckla fakultetens undervisning och forskning och fakultetens åtgärdsplan utgående från Åbo Akademis strategi och styrdokument,

3) diskutera förslag till budget för fakulteten,

4) besluta om verksamhets- och personalplan,

5) besluta om utbildnings- och undervisningsplanen,

6) till rektor ge förslag för rekrytering och anställning av professor och tenure track- professorer,

7) besluta om rekrytering och anställning av akademilektor och universitetslärare,

8) utse sakkunniga för docentansökningar, bedöma behörigheten och göra framställning om docenttitel,

9) fastställa examensstrukturer och lärandemål för examina och biämnen samt andra examensbestämmelser,

10) besluta om urvalsgrunder för studentantagningen och föreslå antal studerande för rektor som föredrar ärendet för styrelsen,

11) besluta om antagning inom forskarutbildningen,

12) fastställa bedömning och besluta i ärenden som gäller omprövning av bedömning av en avhandling inom forskarutbildningen,

13) göra framställning hos rektor om utbildningslinjer, magisterprogram och doktorandprogram.

Styrelsen kan i en instruktion gällande en särskild enhet (såsom Vasa Övningsskola) fastställa att fakultetsrådet inom en fakultet har ytterligare eller avvikande uppgifter som gäller den särskilda enheten.

Fakultetsrådet har rätt att delegera sina uppgifter till dekanen.

VALBARHET

Valbar som studentrepresentant till fakultetsrådet för humaniora, psykologi och teologi är studerande med primär studierätt på fakulteten.

INTRESSEANMÄLAN

Intresseanmälningen ska omfatta en motivering samt en för uppdraget relevant kort meritförteckning. Utifrån intresseanmälningen och intervjun bereder Åbo Akademis Studentkårs valutskott ett förslag till val till fullmäktige.

UPPDRAGET

Studentrepresentantens uppdrag består av att bekanta sig grundligt med mötesärenden på förhand, delta aktivt i mötena och representera studerandesynvinkeln i beslutsfattandet samt hålla kontakt till medstuderande, andra studentrepresentanter och studentkåren. Studentrepresentanterna representerar alla studerande vid sin fakultet. Om ordinarie medlem inte kan gå på möte inkallas suppleanten.

För mera information, kontakta gärna valutskottets sekreterare, studentombud Petra Lindblad, petra@studentkaren.fi, 02 215 4655 eller valutskottets ordförande, fullmäktigeordförande Oliver Back, fo@studentkaren.fi, 040 1495353

Fakultetsrådet för fakulteten för naturvetenskaper och teknik

2021-03-26

FAKULTETSRÅDETS UPPGIFTER:

1) ansvara för kvalitetssäkringsarbetet och kvalitetsutveckling inom fakulteten,

2) utveckla fakultetens undervisning och forskning och fakultetens åtgärdsplan utgående från Åbo Akademis strategi och styrdokument,

3) diskutera förslag till budget för fakulteten,

4) besluta om verksamhets- och personalplan,

5) besluta om utbildnings- och undervisningsplanen,

6) till rektor ge förslag för rekrytering och anställning av professor och tenure track- professorer,

7) besluta om rekrytering och anställning av akademilektor och universitetslärare,

8) utse sakkunniga för docentansökningar, bedöma behörigheten och göra framställning om docenttitel,

9) fastställa examensstrukturer och lärandemål för examina och biämnen samt andra examensbestämmelser,

10) besluta om urvalsgrunder för studentantagningen och föreslå antal studerande för rektor som föredrar ärendet för styrelsen,

11) besluta om antagning inom forskarutbildningen,

12) fastställa bedömning och besluta i ärenden som gäller omprövning av bedömning av en avhandling inom forskarutbildningen,

13) göra framställning hos rektor om utbildningslinjer, magisterprogram och doktorandprogram.

Styrelsen kan i en instruktion gällande en särskild enhet (såsom Vasa Övningsskola) fastställa att fakultetsrådet inom en fakultet har ytterligare eller avvikande uppgifter som gäller den särskilda enheten.

Fakultetsrådet har rätt att delegera sina uppgifter till dekanen.

VALBARHET

Valbar som studentrepresentant till fakultetsrådet för naturvetenskaper och teknik är studerande med primär studierätt på fakulteten.

INTRESSEANMÄLAN

Intresseanmälningen ska omfatta en motivering samt en för uppdraget relevant kort meritförteckning. Utifrån intresseanmälningen och intervjun bereder Åbo Akademis Studentkårs valutskott ett förslag till val till fullmäktige.

UPPDRAGET

Studentrepresentantens uppdrag består av att bekanta sig grundligt med mötesärenden på förhand, delta aktivt i mötena och representera studerandesynvinkeln i beslutsfattandet samt hålla kontakt till medstuderande, andra studentrepresentanter och studentkåren. Studentrepresentanterna representerar alla studerande vid sin fakultet. Om ordinarie medlem inte kan gå på möte inkallas suppleanten.

För mera information, kontakta gärna valutskottets sekreterare, studentombud Petra Lindblad, petra@studentkaren.fi, 02 215 4655 eller valutskottets ordförande, fullmäktigeordförande Oliver Back, fo@studentkaren.fi, 040 1495353

Fakultetsrådet för fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier

2021-03-26

FAKULTETSRÅDETS UPPGIFTER:

1) ansvara för kvalitetssäkringsarbetet och kvalitetsutveckling inom fakulteten,

2) utveckla fakultetens undervisning och forskning och fakultetens åtgärdsplan utgående från Åbo Akademis strategi och styrdokument,

3) diskutera förslag till budget för fakulteten,

4) besluta om verksamhets- och personalplan,

5) besluta om utbildnings- och undervisningsplanen,

6) till rektor ge förslag för rekrytering och anställning av professor och tenure track- professorer,

7) besluta om rekrytering och anställning av akademilektor och universitetslärare,

8) utse sakkunniga för docentansökningar, bedöma behörigheten och göra framställning om docenttitel,

9) fastställa examensstrukturer och lärandemål för examina och biämnen samt andra examensbestämmelser,

10) besluta om urvalsgrunder för studentantagningen och föreslå antal studerande för rektor som föredrar ärendet för styrelsen,

11) besluta om antagning inom forskarutbildningen,

12) fastställa bedömning och besluta i ärenden som gäller omprövning av bedömning av en avhandling inom forskarutbildningen,

13) göra framställning hos rektor om utbildningslinjer, magisterprogram och doktorandprogram.

Styrelsen kan i en instruktion gällande en särskild enhet (såsom Vasa Övningsskola) fastställa att fakultetsrådet inom en fakultet har ytterligare eller avvikande uppgifter som gäller den särskilda enheten.

Fakultetsrådet har rätt att delegera sina uppgifter till dekanen.

VALBARHET

Valbar som studentrepresentant till fakultetsrådet för pedagogik och välfärdsstudier är studerande med primär studierätt på fakulteten.

INTRESSEANMÄLAN

Intresseanmälningen ska omfatta en motivering samt en för uppdraget relevant kort meritförteckning. Utifrån intresseanmälningen och intervjun bereder Åbo Akademis Studentkårs valutskott ett förslag till val till fullmäktige.

UPPDRAGET

Studentrepresentantens uppdrag består av att bekanta sig grundligt med mötesärenden på förhand, delta aktivt i mötena och representera studerandesynvinkeln i beslutsfattandet samt hålla kontakt till medstuderande, andra studentrepresentanter och studentkåren. Studentrepresentanterna representerar alla studerande vid sin fakultet. Om ordinarie medlem inte kan gå på möte inkallas suppleanten.

För mera information, kontakta gärna valutskottets sekreterare, studentombud Petra Lindblad, petra@studentkaren.fi, 02 215 4655 eller valutskottets ordförande, fullmäktigeordförande Oliver Back, fo@studentkaren.fi, 040 1495353

Fakultetsrådet för fakulteten för samhällsvetenskaper och ekonomi

2021-03-26

FAKULTETSRÅDETS UPPGIFTER:

1) ansvara för kvalitetssäkringsarbetet och kvalitetsutveckling inom fakulteten,

2) utveckla fakultetens undervisning och forskning och fakultetens åtgärdsplan utgående från Åbo Akademis strategi och styrdokument,

3) diskutera förslag till budget för fakulteten,

4) besluta om verksamhets- och personalplan,

5) besluta om utbildnings- och undervisningsplanen,

6) till rektor ge förslag för rekrytering och anställning av professor och tenure track- professorer,

7) besluta om rekrytering och anställning av akademilektor och universitetslärare,

8) utse sakkunniga för docentansökningar, bedöma behörigheten och göra framställning om docenttitel,

9) fastställa examensstrukturer och lärandemål för examina och biämnen samt andra examensbestämmelser,

10) besluta om urvalsgrunder för studentantagningen och föreslå antal studerande för rektor som föredrar ärendet för styrelsen,

11) besluta om antagning inom forskarutbildningen,

12) fastställa bedömning och besluta i ärenden som gäller omprövning av bedömning av en avhandling inom forskarutbildningen,

13) göra framställning hos rektor om utbildningslinjer, magisterprogram och doktorandprogram.

Styrelsen kan i en instruktion gällande en särskild enhet (såsom Vasa Övningsskola) fastställa att fakultetsrådet inom en fakultet har ytterligare eller avvikande uppgifter som gäller den särskilda enheten.

Fakultetsrådet har rätt att delegera sina uppgifter till dekanen.

VALBARHET

Valbar som studentrepresentant till fakultetsrådet för samhällsvetenskaper och ekonomi är studerande med primär studierätt på fakulteten.

INTRESSEANMÄLAN

Intresseanmälningen ska omfatta en motivering samt en för uppdraget relevant kort meritförteckning. Utifrån intresseanmälningen och intervjun bereder Åbo Akademis Studentkårs valutskott ett förslag till val till fullmäktige.

UPPDRAGET

Studentrepresentantens uppdrag består av att bekanta sig grundligt med mötesärenden på förhand, delta aktivt i mötena och representera studerandesynvinkeln i beslutsfattandet samt hålla kontakt till medstuderande, andra studentrepresentanter och studentkåren. Studentrepresentanterna representerar alla studerande vid sin fakultet. Om ordinarie medlem inte kan gå på möte inkallas suppleanten.

För mera information, kontakta gärna valutskottets sekreterare, studentombud Petra Lindblad, petra@studentkaren.fi, 02 215 4655 eller valutskottets ordförande, fullmäktigeordförande Oliver Back, fo@studentkaren.fi, 040 1495353

FHPT:s pedagogiska ledningsgrupp

2019-11-25

Den pedagogiska ledningsgruppen har i uppdrag leda det pedagogiska utvecklingsarbetet vid fakulteten. Till detta hör t.ex. att initiera pedagogisk fortbildning för fakultetens lärare, skapa tillfällen för diskussion kring olika typer av processer för utveckling av kurser, examination och· utbildningarnas kvalitet och på annat sätt bidra till nytänkande. Gruppen kan ge förslag till både dekanus och fakultetsråd gällande åtgärder som kan effektivera utbildningarna och höja deras kvalitet.

Gruppens sammanställning kommer att bestå av utbildningslinjeansvariga, en lärarrepresentant samt två studentrepresentanter, dekanus Peter Nynäs är ordförande för gruppen. Möten kommer att hållas 2-3 gånger per termin.

Uppdraget kan ju räknas till godo inom kursen FG00BT54 Studentaktivitet (FHPT), 5 sp.

Kontakta gärna ÅAS studentombud Petra Lindblad om du har frågor om gruppen eller valet av representanter; petra@studentkaren.fi, 02-2154655. ÅAS anställda och förtroendevalda arbetar mycket tillsammans med studentrepresentanterna och ger vid behov stöd.

FPV:s arbetsgrupp för strategi- och personalplan

2016-12-15

Till fakultetsrådets uppgifter hör enligt Förvaltningsinstruktionens 8§ bl.a. att besluta om fakultetens strategi och uppgöra förslag till personalplan. För beredning av dessa dokument föreslås att en särskild arbetsgrupp tillsätts. Arbetsgruppens förslag till strategi- och personalplan eller uppdateringar av desamma förväntas kunna behandlas av fakultetsrådet under hösten 2017. Arbetsgruppens mandat har samma tidsintervall som fakultetsrådet, 1.1.2017-31.7.2019. Arbetsgruppens sammansättning borde vara sådan att den dels kan arbeta effektivt och dels ha representation från fakultetens olika utbildningslinjer och personalkategorier. Arbetsgruppen föreslås bestå av tre professorer, tre från den övriga undervisande personalen, en forskarstuderande/forskare och en grundexamensstuderande. Som arbetsgruppens ordförande fungerar dekanus. Som sekreterare för strategiplanen fungerar fakultetskoordinatorn och för personalplanen personalplaneraren. Arbetsgruppen har rätt att kalla sakkunniga till sina möten och besluter om sättet på vilket den informerar och involverar ämnena vid fakulteten under processens gång.

FSF:s delegation för utvecklingssamarbete

2019-04-23

Inspireras du av global påverkan och att främja utbildning internationellt? Bryr du dig om klimatförändringen? Är du en envis kommunikatör, nätverkare eller finansieringsexpert? Brinner du för att få dela med dig av din kunskap till världen? Eller finns det sådana personer i din studentkår?

Vi söker idérika, engagerade och motiverade medlemmar till Finlands studentkårers förbunds (FSF) delegation för utvecklingssamarbete. FSF representerar 15 medlemsorganisationer och 135 000 universitetsstuderande. Delegationen för utvecklingssamarbete fungerar som rådgivande organ för FSF:s styrelse i frågor som handlar om utvecklingssamarbete. Delegationen administrerar även FSF:s projekt inom utvecklingssamarbete tillsammans med sakkunnig för utvecklingssamarbete.

Vi förväntar oss inte att du är ett proffs på utvecklingssamarbete - det räcker bra med att ha vilja och motivation att lära sig nytt om utvecklingssamarbete och global uppfostran. Vi förväntar oss att KENKKU-medlemmarna motiverat åtar sig sina uppgifter, men KENKKU är också avsedd för att utveckla personlig kompetens. KENKKU-medlemmar förväntas delta i de flesta möten under sin tid i KENKKU.

KENKKU:s medlemmar 2019-2020 får vid sidan av att organisera och administrera Etiopien-projektet, också delta i planerandet av nya potentiella projekt och arbetsformer, såsom utvecklandet av företagssamarbete. Mandatperioden börjar i augusti 2019 och slutat i augusti 2020. Till delegationen väljs 15 medlemmar, av vilka en del fortsätter från den tidigare mandatperioden delegationen har möten ca en gång i månaden i Helsingfors, frånsett sommarmånaderna, och jobbar vid behov också på distans. Under mötena bjuds det på lunch och medlemmarnas resor ersätts enligt FSF:s reseinstruktion.

KENKKU-medlemmar är uppdelade i små grupper. För var och en av dem kommer att bestämmas ansvarsperson, som ser till att grupparbetet fungerar bra. Vi söker nu medlemmar med kunskap inom olika områden:

  1. Team för kommunikation och påverkan

Kommunikations-koordinatorn ser till att vårt utvecklingssamarbete syns på sociala medier, skapar innehåll och kom-mer med idéer för hur kommunikationen kunde utvecklas. Teamet hjälper till i påverkansarbetet t.ex. genom att delta i offentliga debatten om aktuella ärenden.

  1. Etiopiens administrationsgrupp

Teamet administrerar Etiopiens utvecklingssamarbetes-projekt och bekantar sig med årsrapporter och planer, samt är i kontakt med lokala partners. Gruppmedlemmar behöver ha intresse för administrativa delen av projekt inom utvecklingssamarbete, förmåga för självständigt arbete samt förmåga att arbeta på engelska. Etiopien-projektet är fyra-årigt och inleddes våren 2019.

  1. Medlem i evenemangsteamet

Som medlem i teamet får du ta del av att planera och hitta nya projekt och partnerskap. Team-medlemmarna får t.ex. jobba på projektplaner och arbetet sker främst under våren 2020.

Allt arbete inom KENKKU behöver inte heller ske inom team - alla kan t.ex. delta i diskussion på sociala medier. Utöver grupparbeten kan enskilda medlemmar t.ex. ta ansvar över att ordna en punkt på festivalen Världen i byn eller pengainsamling.

Vi ber studentkårerna inkomma med förslag på inte mer än 3 medlemmar i delegationen. Vi förutsätter inte att studentkåren själv har verksamhet inom utvecklingssamarbete och välkomnar sökande med olika bakgrund. Bifoga meritförteckning och motivationsbrev till ansökan. I brevet kan den sökande delge oss sina synpunkter på och sin erfarenhet av verksamheten, och vad hen ville lära sig under sin KENKKU-period och hur hen kunde vara i kontakt med sin studentkårs ansvariga för utvecklingssamarbete. Vi ser även gärna att den sökande kommer med idéer för hur hen skulle förbättra kunskapen vid sin studentkår och bland studerande om FSF:s utvecklingssamarbete. Sökande ombeds även uppge sitt intresse för olika uppdrag utgående från beskrivningarna ovan.

ÅAS styrelse nominerar personer till delegationen. FSF beslutar om delegationens slutliga sammansättning.

Grundutbildningsnämnden vid Åbo Akademi

2020-08-31

Grundutbildningsnämndens uppgifter enligt ÅA:s ledningsinstruktion:

Grundutbildningsnämndens roll är rådgivande och beredande i förhållande till styrelse, rektor och fakultetsråd. Dess uppgift är att skapa gemensamma processer och riktlinjer för akademin gällande organiseringen av utbildningen och dess kvalitet. Vicerektorn för utbildning fungerar som nämndens ordförande och direktören för forsknings- och utbildningsservice (FUS) ansvarar för beredningen av ärendena. Grundutbildningsnämnden består av 12 medlemmar. Nämnden utses av rektor på förslag av fakultetsråden. Varje fakultet föreslår två medlemmar med personliga suppleanter bland fakultetens utbildningslinjeansvariga. Studentkåren föreslår fyra studenter med personliga suppleanter så att varje fakultet har en studentrepresentant. Till grundutbildningsnämndens uppgifter hör att 1) ta initiativ till utveckling av den pedagogiska verksamheten, 2) övervaka kvalitetssäkring och ta initiativ till utveckling av den, 3) uppgöra förslag till riktlinjer för dimensionering av kurs- och undervisningsutbud, 4) utveckla och följa upp nya utbildningsstrukturer, 5) uppgöra förslag till examensstadga, 6) ta initiativ till andra studierelaterade frågor som berör hela akademin, 7) sköta andra av rektor angivna uppgifter.

Studentrepresentantens uppdrag består av att bekanta sig grundligt med mötesärenden på förhand, delta aktivt i mötena och representera studerandesynvinkeln i beslutsfattandet samt hålla kontakt till medstuderande, andra studentrepresentanter och studentkåren. Studentrepresentanterna representerar alla studerande vid sin fakultet. Om ordinarie medlem inte kan gå på möten inkallas suppleanten.

Om du har frågor kan du gärna kontakta studentombud Petra Lindblad, (02) 215 4655, e-post: petra@studentkaren.fi.

Jämställdhetskommittén

2020-10-29

Jämställdhetskommittén vid Åbo Akademi har till uppgift att ta initiativ till och kontinuerligt utveckla jämställdheten och likabehandlingen vid akademin, informera om jämställdhetsfrågor samt avge utlåtanden om förfaranden och beslut vid Åbo Akademi ur jämställdhetsperspektiv. Till kommitténs uppgifter hör ytterligare att ansvara för uppdateringen och uppföljningen av Åbo Akademis jämställdhetsplan och plan för likabehandling.

Jämställdhetskommittén förfogar över 10 000 euro/år av akademins allmänna medel. Medlen är ämnade för utbildning i jämställdhets- och likabehandlingsfrågor för kommitténs medlemmar, jämställdhetsfrämjande arbete på campus och evenemang som engagerar hela eller delar av akademis personal och studerande. Verksamheten sker i samråd med Åbo Akademis personalservice och kommunikationsenheten. Som en särskild uppgift har kommittén att utveckla och uppfölja arbetet med att anpassa den fysiska miljön till de behov som finns bland studenter och personal med nedsatt fysisk funktionsförmåga.

Jämställdhetskommitténs sammansättning ska representera akademins bredd och mångfald med representanter från professorskategorin, undervisande, forskande och administrativ personal, övrig personal och studerande från akademins fakulteter och enheter. Studentkåren inkommer med förslag på kommitténs studentrepresentanter.

Kårvalskoordinator

2015-08-20

Koordinatorn koordinerar valnämndens arbete, som pågår under tiden september–november. Koordinatorn sköter tillsammans med valnämnden om de praktiska arrangemangen kring valet, bl.a. marknadsföringen och organiserandet av valet, rösträkningen och valvakan samt valstatistiken.

Efter kårvalet skall koordinatorn uppdatera studentkårens handbok för arrangerande av kårval. Koordinatorns placeringsort är Åbo, men uppdraget innebär även kontinuerlig kontakt till valnämndsmedlemmarna i Vasa och Jakobstad samt eventuella resor till de respektive orterna.

Uppdraget är arvoderat.

Ledningsgrupp för utbildningslinjen för klasslärare

2020-09-14

Ledningsgruppen har till uppgift att planera, koordinera och organisera frågor rörande utbildningslinjen för klasslärare. Ytterligare ska den:

• fungera som initiativtagande och rådgivande instans i ärenden av strategisk betydelse för utbildningslinjen för klasslärare och •fungera som stödande resurs i beredningen av ärenden

Ledningsgruppens medlemmar med personliga suppleanter representerar tillämpad pedagogik, ämnesdidaktik och Vasa övningsskola. I ledningsgruppen finns även två studentrepresentanter jämte suppleanter, som föreslås av studentkåren.

Ledningsgrupp för ÅA:s gemensamma ämneslärarutbildning

2020-08-07

Vid Åbo Akademi är ämneslärarutbildningen en utbildning som berör alla fakulteter inom ett eller flera ämnen. Ledningsgruppen för ÅA:s gemensamma ämneslärarutbildning behandlar gemensamma ärenden gällande utbildningen i Åbo och Vasa och tar initiativ till utveckling av utbildningen.

Ordförande för ledningsgruppen är den person som dekanus för fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier utsett till utbildningslinjeansvarig för ämneslärarutbildningen. Alla ämnen vid fakulteterna som utbildar ämneslärare kommer även att ha personalrepresentanter med i gruppen.

Ledningsgrupp för ämneslärarutbildningen i Vasa

2017-12-19

Ledningsgruppen med representanter från de olika undervisningsämnena behandlar ärenden gällande ämneslärarstuderandenas tid i Vasa. Gruppens mandatperiod är för vårterminen då studenterna är på plats i Vasa.

Ledningsgruppen för institutet för mänskliga rättigheter

2021-08-16

The steering group for the Institute for Human Rights discusses and makes decisions concerning the tasks of the institute which include research, teaching and information in the field of Human Rights. The steering group consists of staff and one student from ÅAU and possibly external experts in the field.

Rådet för ämnesklustret Handelshögskolan vid Åbo Akademi

2021-08-16

Enligt reglementet för ämnesklustret Handelshögskolan vid ÅA (som består av de huvudämnen man kan studera inom utbildning för ekonomie kandidat och magister) har rådet följande uppgifter: bereda frågor gällande budget, undervisande personal, undervisning och utbildning, samt kvalitetsarbete, t.ex. ackrediteringen av utbildningarna.

Rådet har åtta medlemmar, två studerande, en representant från näringslivet och professorer och övrig personal. Gruppen väljs för samma mandatperiod som fakultetsrådet.

Rådet har möte minst fyra gånger per år och alltid om minst fem medlemmar önskar hålla möte i ett visst ärende.

Valet av studentrepresentanter sköts av Åbo Akademis Studentkår i samarbete med Merkantila Klubben r.f.

Stipendienämnden vid pedagogiska fakulteten

2015-03-17

Stipendienämnden vid pedagogiska fakulteten håller ett möte och besluter om utdelning av allmänna studentstipendier vid ÅA 2015. Beslutet görs enligt beredning av studierådgivaren.

Stipendiefonder man inte ska ha sökt stipendium från för att kunna fungera som studentrepresentant: De allmänna ÅA stipendierna, Tähtinens fond, Tea och Alfons Takolanders fond, Ekenäs seminariefond.

Mötestid: måndag 23.3. med start nån gång mellan kl. 9 och 11.

Studerandeforum för arbetsforum

2021-02-01

Arbetsforum vid Åbo Akademi har ett studeranderåd för att kunna utveckla sin verksamhet genom respons från studerande. Studerandeforumet består av fyra studentrepresentanter från olika studieinriktningar och studieskeden (gärna så att alla fyra fakulteter är representanterade) samt två representanter från ÅAS styrelse.

Arbetsforum har fått 26 000 euro i finansiering för ett projekt för att stöda studerandes karriärmöjligheter under corona, gruppen kommer 2021 speciellt att fokusera på hur summan kan användas för att bäst gynna studerande.

Studerandeforum har bl.a. följande uppgifter: • Diskussion och utvecklingsförslag kring arbetsforums tjänster. • Vilka webbtjänster arbetsforum bör ha för att nå ut till studerande. • Vilka samarbetspartners arbetsforum bör ha. • Förslag till förbättring av Åbo Akademis praktiktjänster.

Styrelsen för Stiftelsen Vasa studiebostäder (VOAS)

2021-11-19

Stiftelsen Vasa studiebostäder har sedan 1972 varit verksam för studentboende i Vasa. Stiftelsen anskaffar studiebostäder och hyr ut dessa till studerande vid de läroinrättningar som är verksamma inom Vasa stads område.

VOAS har närmare 3000 bostadsplatser samt dessutom kontors-, affärs-, ungdoms- och daghemslokaler.
VOAS högsta administrativa organ är styrelsen. Styrelsen består av medlemmar från bl.a. student- och studerandekårerna och Vasa stad.

Styrelsemedlemmarna väljs för två kalenderår åt gången. Styrelseposten är arvoderad.

Styrgrupp för Peppi

2020-10-16

Styrgruppen för Peppi fastställer projektets projektplan samt följer med och övervakar förverkligandet av projektet och dess tidtabell. Styrgruppen stöder projektkoordinator och ger rekommendationer för hur olika situationer ska lösas. Styrgruppen utser också ÅA:s representanter i de regionala och nationella Peppi-arbetsgrupperna.

Styrgruppen har en studentrepresentant.

Peppi-projektet vid ÅA är nu i följande fas: - förnyande av studieregistret (bättre stöd av tvådelad examensstruktur, studerandes studieplan, studentkårsvy, m.m.) - strategi för och koordinering av kontinuerlig utveckling av Peppi-ekosystemets egenskaper - tidtabell och prioritering för ibruktagande av nya egenskaper, moduler och verktyg

Svenska lärarhögskolans bostadsstiftelses delegation

2019-03-15

Enligt bostadsstiftelsens stadgar har delegationen följande sammansättning och uppgifter:

5 § Stiftelsen har en delegation bestående av 12-15 medlemmar. Medlemmarnas mandattid är tre år. Styrelsen för Svenska Österbottens högskoleförening r.f. utser stiftelsens första delegation, varefter denna kompletterar sig själv i sådan ordning, att årligen fem medlemmar står i tur att avgå, dock så att Åbo Akademis personal och studerande är representerade i delegationen. Avgående medlem kan återväljas. Delegationen väljer inom sig en ordförande och en viceordförande för ett kalenderår i sänder.

6 § Delegationen sammanträder till ordinarie årsmöte före utgången av april månad. Delegationen sammanträder till extra möte då ordföranden anser det av behovet påkallat eller då 1/5 av delegationens medlemmar för uppgivet ärende därom anhålller. Delegationen är beslutför då minst hälften av dess medlemmar är närvarande. Varje medlem har en röst. Vid lika röstetal avgör ordförandens röst utom vid val, då lotten avgör. Kallelse till delegationens möte utfärdas av ordföranden och bör tillställas medlemmarna skriftligen minst sex dagar i förväg, varvid de ärenden som skall behandlas bör nämnas.

7 § Vid delegationens ordinarie årsmöte sker förhandlingarna enligt följande: Granskas och godkännes stiftelsens årsberättelse och fastställes bokslutet för det föregående verksamhetsåret eller beslutes om åtgärder till vilka bokslutet möjligen ger anledning. Väljes två protokolljusterare. Väljes ordförande och viceordförande för delegationen för en mandattid som utgår vid slutet av följande ordinarie årsmöte och nya medlemmar i stället for dem som är i tur att avgå. Väljes ordförande för stiftelsens styrelse samt sex medlemmar till densamma för en mandattid som utgår vid slutet av följande ordinarie årsmöte. Fastställes budgeten för det kommande kalenderåret. Väljes en ordinarie revisor och en revisorssuppleant. Om till revisor väljs en av Centralhandelskammaren godkänd revisionssammanslutning, behöver ingen revisorssuppleant utses. Revisorns mandattid utgår vid slutet av följande ordinarie årsmöte. Fastställes revisorns arvode. Väljes två protokolljusterare. Behandlas eventuella övriga ärenden.

8 § Förutom i 7 § nämnda ärenden besluter delegationen om anskaffande och byggande av fastigheter, om köp av andelar i bostadsandelslag eller aktier i bostadsaktiebolag samt om överlåtelse och inteckning av stiftelsens egendom och avtal om tomtarrende. Delegationen fastställer reglementen för stiftelsens funktionärer och fastställer delegations- och styrelsemedlemmarnas mötesarvoden, vilka dock icke får överstiga de normer som tillämpas för förtroendevalda i Vasa stad. Delegationen besluter om ändring av stiftelsens stadgar eller upplösning av stiftelsen på sätt som nämns i 13 §.

Har du frågor? Kontakta: studentombud Petra Lindblad, petra@studentkaren.fi, 02 215 4655

Svenska lärarhögskolans bostadsstiftelses styrelse

2021-02-01

Enligt bostadsstiftelsens stadgar har styrelsen följande uppgifter:

9 § Stiftelsens styrelse väljer inom sig viceordförande. Styrelsen sammanträder på kallelse av ordföranden eller vid förfall for denne av viceordföranden. Styrelsen är beslutför då ordföranden eller viceordföranden samt tre medlemmar är närvarande. Vid lika röstetal avgör ordförandens röst utom vid val, då lotten avgör.

10 § Stiftelsens styrelse har till uppgift att: 1. Representera stiftelsen. 2. Bereda i 7 och 8 § nämnda och andra till delegationen hänskjutna ärenden samt att verkställa delegationens beslut. 3. Förvalta stiftelsens egendom. 4. Draga försorg om övriga stiftelsen tillkommande uppgifter. 5. Anställa nödiga funktionärer samt fastställa dessas löner och arvoden. 6. Uppgöra nödiga reglementen for funktionärerna. 7. Fatta beslut om fördelningen av rumsutrymmen. 8. Fastställa nödiga reglementen för bostäderna. 9. Tillsätta nämnder för beredning av särskilda ärenden.

Universitetskollegiet

2021-10-01

Studentrepresentanterna till Åbo Akademis universitetskollegium för perioden 1.1.2022–31.12.2024 utses den 28.10. 2021 av Åbo Akademis Studentkårs fullmäktige. Åtta representanter med personliga suppleanter väljs.

Studentkårens valutskott söker personer av olika könstillhörigheter, studieinriktningar och studieskeden till uppgifterna. Det är möjligt att ställa upp fast man kommer att åka på utbyte eller bli utexaminerad före mandatperiodens slut.

UPPGIFTER OM UPPDRAGET Universitetskollegiets uppgifter enligt ÅA:s ledningsinstruktion: 1) besluta om antalet medlemmar i styrelsen och om styrelsens och dess medlemmars mandattid och arvoden, 2) utse de medlemmar till Åbo Akademis styrelse som inte är Åbo Akademis personal eller studeranden, 3) fastställa valet av de styrelsemedlemmar som utses av de grupper i Åbo Akademi som avses i universitetslagens 15 § 2 mom., 4) entlediga en styrelsemedlem från sitt uppdrag på styrelsens framställan, 5) välja revisorer för Åbo Akademi, 6) fastställa Åbo Akademis bokslut och verksamhetsberättelse samt besluta om beviljande av ansvarsfrihet för styrelsemedlemmar och rektorn, 7) besluta om väckande av skadeståndstalan mot en styrelsemedlem, rektorn och revisor, 8) besluta om entledigande av en styrelsemedlem från sitt uppdrag i enlighet med universitetslagens 65 § 3 mom. 9) Vid behov samlas för att diskutera viktiga ärenden som berör hela Åbo Akademi.

Om universitetskollegiet uppgifter bestäms i 22 § universitetslagen.

I arbetsordning för universitetskollegiet beskrivs mer konkret om gruppens arbete, bland annat dialogen med Åbo Akademis styrelse. Förutom egentliga möten ordnas årligen en aftonskola med ÅA:s revisorer där bokslutet presenteras och diskuteras i större detalj.

I enlighet med valordning för val av studentrepresentanter i Åbo Akademis förvaltning, är en studentrepresentant en studerande som för studenternas talan i ÅA:s förvaltningsorgan. Studentrepresentantens uppdrag innefattar att bekanta sig grundligt med mötesärenden på förhand, delta aktivt i sammanträden och representera studerandesynvinkeln i beslutsfattandet samt hålla kontakt till medstuderande, andra studentrepresentanter och studentkåren. Studentrepresentanterna representerar alla studerande vid ÅA.

INTRESSEANMÄLAN

Tiden för intresseanmälningar pågår 4.10.-17.10. kl. 23.59.
Intresseanmälningar skickas in elektroniskt via halloped.fi. Intresseanmälningen ska omfatta en motivering till varför du är intresserad av uppdraget och kort om vad du studerar och eventuella tidigare erfarenheter inom beslutsfattande eller intressebevakning. Utifrån intresseanmälningen och intervjun bereder Åbo Akademis Studentkårs valutskott ett förslag till val till fullmäktige.

Valutskottet intervjuar kandidaterna enskilt 19.10 och 20.10 och besluter därefter om förslag till val. De korta intervjuerna hålls via Zoom.

För mera information, kontakta gärna valutskottets sekreterare, studentombud Petra Lindblad, (02) 215 4655, petra@studentkaren.fi eller valutskottets ordförande, fullmäktigeordförande Oliver Back, fo@studentkaren.fi 040 1495353

Valnämnd för Åbo Akademi

2020-08-10

Valnämnden sköter i huvudsak ärenden kring valet av personalmedlemmar till universitetskollegiet, styrelsen och fakultetsråden. Studentrepresentanter väljs av studentkåren och valen fastställs i valnämnden. Studentrepresentanterna (en ordinarie och en suppleant) i valnämnden är viktiga kontaktlänkar mellan ÅAS, studenterna, och valnämnden. ÅAS studentombud och generalsekreterare fungerar som stöd för studentrepresentanterna i introduktionen till uppdraget.

I valinstruktionen för Åbo Akademi stadgas följande om valnämnden:

5 §: Styrelsen väljer för tre år en valnämnd, som ska handha med valen sammanhängande åligganden. Valnämndens ordförande är förvaltningsdirektören. Valnämndens övriga medlemmar utgörs av en professor och en representant för övriga anställda samt en representant för studerandena. För de övriga medlemmarna väljs personliga suppleanter representerande samma grupper som de ordinarie medlemmarna. Valnämnden väljer inom sig viceordförande. Valnämndens ordförande kallar en sekreterare.

6 §: Valnämnden kan tillsätta valkommissioner för att handha av valnämnden till dem delegerade uppgifter. Ytterligare kan valnämnden utse nödigt antal valfunktionärer. Valnämnden utser vid behov en valkommission vid Åbo Akademi i Vasa enligt valnämndens direktiv. Valkommissionen kan utse nödigt antal valfunktionärer. Valnämnden är beslutför när tre medlemmar, bland dem ordföranden eller vice ordföranden är närvarande. Om en valkommissions beslutförhet ger valnämnden direktiv. Vid valnämndens sammanträden förs protokoll, som undertecknas av sekreteraren och justeras av ordföranden för sammanträdet.

ÅAS delegation till FSF:s förbundsdagar

2018-08-24

ÅAS deltar årligen vid förbundsmötet, av tradition med maximalt antal delegater. Antalet delegater som varje medlemskorporation får skicka till förbundsmötet beror på respektive studentkårs medlemsantal 1.11 under föregående läsår. Utöver de ordinarie delegaterna kan ÅAS även skicka suppleanter för varje ledamot. Suppleanterna kan vara personliga eller gemensamma enligt studentkårens eget beslut.

Studentkårens fullmäktige fattar beslut om att sända delegater och att välja dessa. Fullmäktige förväntas göra detta på sitt möte den 26 september. Tidigare har fullmäktigegrupperna sonderat fram delegaterna. I år har vi en öppen ansökan via Halloped. Detta för att underlätta för fullmäktige samt ge möjlighet för alla kåreniter att komma i åtanke. Delegater för ÅAS bör givetvis vara beredda att representera ÅAS enligt studentkårens politiska styrdokument och att aktivt delta i delegationens arbete både i förväg och under mötet.

ÅAS ekonomidirektion

2016-11-14

Ekonomidirektionen åligger att i enlighet med universitetslagen och studentkårens stadgar handha skötseln av studentkårens affärsverksamhet. Över ekonomidirektionens beslut förs protokoll vars riktighet bestyrks av mötesordförande. Protokollen jämte bilagor förvaras tillgängliga för studentkårens medlemmar.

Ekonomidirektionen kan inte utan fullmäktiges samtycke fatta beslut om upptagande av lån eller köp och försäljning av fastigheter.

Ekonomidirektionen åligger särskilt:
a) att till fullmäktiges vårmöte inlämna verksamhetsberättelse och bokslut
b) att till fullmäktiges höstmöte inlämna förslag till budgeter och verksamhetsplan för affärsverksamheten
c) att kontinuerligt under räkenskapsperioden följa upp verkställande av studentkårens budget för ekonomisektorn,
d) att förvalta studentkårens kårhusfond
e) att besluta om anställande av verkställande direktör för ekonomisektorn
f) att ombesörja underhåll och reparationer av studentkårens egendom inom ramen för direktionens verksamhetsområde
g) att handha och besluta om studentkårens placeringar som hänför sig til ekonomisektorns verksamhetsområde
h) fungera som bolagsstämma för Kb Gadolinia

Om ekonomidirektionens uppgifter stadgas närmare i Ekonomireglementet för Åbo Akademis Studentkår och ÅAS förvaltningsinstruktion.

Åbo Akademis och ISS kundkommitté i Vasa

2016-01-15

Enligt restaurangavtalet mellan Åbo Akademi och ISS skall avtalsparterna bilda en gemensam kundkommitté, där avtalsparterna och användargrupperna finns representerade, för att understöda verksamhetens utveckling.

För verksamheten är det viktigt att medlemmarna i rådet har visat intresse för att delta i arbetsgruppens arbete. Samtidigt bör en bred representation bland Åbo Akademi Vasas enheter eftersträvas.

Åbo Akademis Studentkårs styrelse

2016-11-03

Enligt ÅAS förvaltningsinstruktion 27§

Styrelsen åligger, i enlighet med universitetslagenoch studentkårens stadgar:

a) att bereda ärenden som skall handläggas av fullmäktige
b) att verkställa fullmäktiges beslut
c) att verkställa studentkårens budget för intresseverksamheten
d) att till fullmäktiges vårmöte inlämna redogörelse över intressesektorns verksamhet och ekonomi och bokslut för senaste verksamhetsår
e) att för fullmäktiges höstmöte förelägga förslag till verksamhetsplan samt budget för intresseverksamheten för det kommande verksamhetsåret
f) att handlägga och avgöra ärenden som enligt universitetslag, stadgar eller förvaltningsinstruktion inte ankommer på fullmäktige eller annat organ inom studentkåren
g) att senast till fullmäktiges andra ordinarie möte på vårterminen förelägga ett preciserat handlingsprogram på basis av verksamhetsplanen.
h) att välja chefredaktör för Errores S:tae Valpurgis
i) att välja årsfestsmarskalk
j) att anställa alla arbetstagare förutom generalsekreteraren
k) att välja en vikarie för generalsekreteraren för en period upp till tre månader l) att välja studentkårens representant till Vasa studerande r.f.

Styrelsen åligger även att minst en gång per termin sammankalla specialföreningarna till specialföreningskonferens.

Årsfestmarskalk

2018-03-12

ÅAS årsfest firas årligen på veckoslutet närmast 18 februari, Per Brahes födelsedag. År 2019 kommer årsfesten att firas den 16 februari i Åbo. Årsfestmarskalken leder årsfestkommitténs arbete som påbörjas under våren 2018. Årsfestmarskalken samarbetar med kårkansliet för att koordinera allt som har med årsfesten att göra.

Arvodet för årsfestmarskalken är 800 euro. Intresseanmälan för förtroendeuppdraget utgår 2.4.2018 kl. 23.59.

Styrelsen för Åbo Akademi

Styrelsen för Åbo Akademi

2020-09-21

VAL AV TVÅ STUDENTREPRESENTANTER TILL ÅBO AKADEMIS STYRELSE FÖR MANDATPERIODEN 1.1.2021-31.12.2022

Två studentrepresentanter till Åbo Akademis styrelse för mandatperioden 1.1.2021-31.12.2022 utses den 2 november 2020 av Åbo Akademis Studentkårs fullmäktige.

Studentkårens valutskott söker personer med olika bakgrund och av alla könstillhörigheter och från alla fakulteter till uppgiften. De sökande får gärna ha erfarenhet av intressebevakning och arbete i förvaltningsorgan.

Styrelsen har till uppgift att: 1) omsorgsfullt främja Åbo Akademis intressen,

2) besluta om centrala mål och en strategi för Åbo Akademis verksamhet och ekonomi och om principer för styrningen av verksamheten och ekonomin,

3) besluta om Åbo Akademis verksamhets- och ekonomiplan samt budget och upprätta bokslut,

4) svara för förvaltningen och användningen av Åbo Akademis förmögenhet, om inte styrelsen har överfört befogenheten till rektorn,

5) svara för att tillsynen över bokföringen och medelsförvaltningen är ordnad,

6) godkänna avtal som är viktiga eller principiella med avseende på Åbo Akademis verksamhet och ge utlåtanden i principiellt viktiga frågor som gäller Åbo Akademi,

7) på Åbo Akademis vägnar godkänna det avtal som enligt universitetslagens 48 § ingås med undervisnings- och kulturministeriet,

8) välja en rektor, på rektors förslag prorektorer och rektor i Vasa samt avsätta rektorn, om det med beaktande av uppgiftens art finns godtagbar och grundad anledning till detta,

9) på rektors förslag utse och avsätta annan ledande personal som är direkt underställd rektor utom dekaner,

10) godkänna instruktioner som gäller Åbo Akademi samt besluta om Åbo Akademis verksamhetsstruktur,

11) ge undervisnings- och kulturministeriet förslag till ändring av Åbo Akademis utbildningsansvar,

12) besluta om antalet studerande som antas till Åbo Akademi,

13) besluta om fakultets- och enhetsindelning,

14) besluta om inrättande eller avskaffande av särskilda enheter samt godkänna instruktioner om dessa,

15) utse valnämnd och godkänna instruktionen för val,

16) besluta om sin arbetsordning och att inom sig utse eventuella utskott och arbetsgrupper som ansvarar för beredning av ärenden,

17) välja intern revisor och upprätta en instruktion om intern revision,

18) besluta om förvaltning av Åbo Akademis medel som Åbo Akademi hade innan universitetslagen trädde ikraft.

OM UPPDRAGET Studentrepresentantens uppdrag innefattar att bekanta sig grundligt med mötesärenden på förhand, delta aktivt i sammanträden och representera studerandesynvinkeln i beslutsfattandet samt hålla kontakt till medstuderande, andra studentrepresentanter och studentkåren. Studentrepresentanterna representerar alla studerande vid ÅA eller vid sin fakultet då det gäller fakultetsråden.

Studentrepresentanterna i akademistyrelsen representerar akademins samtliga studerande. Av studentrepresentanten förutsätts genuint intresse för att delta i utvecklingen av akademin som studieplats, arbetsplats och universitetssamfund. Studentrepresentanten ska kunna delta i styrelsens möten (ofta under dagtid) samt i aftonskolor och eventuellt annat förberedande strategiskt arbete i anslutning till mötena eller de ärenden som behandlas.

VALBARHET Valbar är varje person som enligt Åbo Akademis studieregister vid utgången av tiden för intresseanmälan är anmäld som närvarande och äger rätt att vid akademin avlägga examen och som inte är valbar i någon av grupperna professorer eller övriga anställda enligt ÅA:s valinstruktion.

KANDIDATERNA INTERVJUAS AV ÅAS FULLMÄKTIGES VALUTSKOTT ONSDAGEN DEN 21 OKTOBER ELLER TORSDAGEN DEN 22 OKTOBER.

Kandidaterna intervjuas enskilt via Zoom. ÅAS fullmäktige har möjlighet att lyssna på intervjuerna. Fullmäktiges valutskott som består av representanter från alla fullmäktigegrupperingar bereder ett förslag till vilka två personer som väljs till uppdraget.

VALORDNINGEN I val av studentrepresentanter i Åbo Akademis styrelse gäller Åbo Akademis Studentkårs Valordning för val av studentrepresentanter i Åbo Akademis förvaltning. https://www.studentkaren.fi/org/stadgar/studrep/

För mera information om uppdraget och valet kontakta gärna; valutskottets sekreterare, studentombud Petra Lindblad, 050-3626285, e-post: petra@studentkaren.fi eller valutskottets ordförande, fullmäktigeordförande Frans Villanen, 050-5598505, e-post: fo@studentkaren.fi