Åbo Akademi

Hallinnon opiskelijaedustajien tietojärjestelmä

Arbetsgrupp för beredning av strategi och personalplan för fakulteten för naturvetenskaper och teknik

12.2.2015

Arbetsgrupp som bereder strategi och personalplan för fakulteten för naturvetenskaper och teknik. I gruppen finns personalrepresentanter från olika ämnen och en studerande. Gruppen kan kalla sakkunniga eller hålla möten med olika grupper av personal eller studerande vid fakulteten.

Arbetsgrupp för projekt med fokus på studerandes välmående

4.11.2019

Rektor Moira von Wright har beslutat om ett projekt för att öka studerandes välmående och därigenom stöda studieframgången. Projektet är tvåårigt och leds av en arbetsgrupp med representanter från personal och studerande.

ÅAS studentombud Petra Lindblad är medlem i gruppen och jobbar tätt tillsammans med de två studentrepresentanterna. ÅAS styrelses medlemmar med ansvar för välmåendefrågor kommer att fungera som stöd och sannolikt arbeta mycket med projektet under året.

Projektet omfattar stöd med studier, akademiskt stöd, studierådgivning, samtalsstöd och sociala aktiviteter. Medlemmarna i arbetsgruppen kommer att besluta om vad man ska satsa på då man träffas för möten. Finansieringen för projektet är 50 000 euro vilket innebär möjligheter för nya stödformer och arbetssätt.

Ett möte hålls redan under 2019 för att komma igång med arbetet och efter det hålls ett par möten per termin.

Ställ upp som studentrepresentant om du vill påverka hur studenterna vid ÅA ska få stöd med att orka i vardagen och komma framåt i studierna! Vi ser gärna att en av studentrepresentanterna har finska som första språk, detta för att kunna få in flera synvinklar i diskussionerna om t.ex. introduktionen till ÅA och hur studiestarten och vardagskommunikationen kan göras bättre.

Har du frågor om arbetsgruppen eller valet av studentrepresentanter? Studentombud Petra Lindblad svarar gärna; petra@studentkaren.fi, 02-2154655.

Gruppens sammansättning så här långt;

Peter Nynäs, dekanus vid FHPT

Linnea Henriksson, universitetslärare i offentlig förvaltning

Patrik Söderberg, universitetslärare i utvecklingspsykologi

Petra Lindblad, studentombud vid ÅAS

2 studerande

Anna Granberg, pedagogisk utvecklare

Malin Siimes, personalutvecklingschef

Klara Schauman-Ahlberg, studiepsykolog

Rebecca Karlsson, koordinator för studiesociala ärenden

Arbetsgrupp för utredning av förutsättningar för VÖS gymnasiums flytt till Academill

21.11.2018

Dekanus Fritjof Sahlström har den 14.11 2018 i samråd med Vasa övningsskolas ledande rektor Bernt Klockars fattat beslut om att bilda en arbetsgrupp för att utreda förutsättningar för en flytt av Vasa övningsskolas gymnasium från dess nuvarande lokaler till Academill.

Gruppen består av fastighetsdirektör Timo Bäckman, ledande rektor Bernt Klockars (ordförande), ämneslärarutbildningsansvarig professor Michaela Pörn, dekanus Fritjof Sahlström, fakultetskoordinator Anna Smirnoff (sekreterare), samt två representanter för lärare vid Vasa övningsskolas gymnasium (utses av lärarna senast 28.11 2018), två representanter för studerande vid Vasa övningsskolas gymnasium (utses av studerande senast 28.11 2018) och två representanter för studerande vid Fakulteten för pedagogik och Välfärdsstudier (utses av studerande senast 28.11 2018). Gruppens uppgift är att under vårterminen 2019 utreda förutsättningar för en flytt. Gruppens arbete skall vara avslutat inom april 2019. Om utredningen visar att det är skäl att inleda konkret planeringsarbete tillsätts en eller flera nya grupper för detta innan sommaren 2019. Anledningen till gruppens bildande är de utbildnings- och forskningsmöjligheter som en närmare integrering av Vasa övningsskolas gymnasium och verksamheten vid Fakulteten för Pedagogik och välfärdsstudier förefaller kunna erbjuda, i form av forskningsförstärkning, utbildningsförstärkning och campusförstärkning. De presenteras kort nedan.

Forskningsförstärkning Vasa övningsskolas lärare och studerande behöver ges ytterligare möjligheter till nära kontakt och samarbete med forskning och utveckling. Lärare behöver ges ännu bättre möjligheter till dagligt samarbete med pedagogisk forskning och utveckling, ämnesdidaktisk forskning och utveckling och forskning och utveckling i de ämnen som finns vid Åbo Akademi. Detta är möjligt redan nu, men kunde komma att stärkas och möjliggöras av vardaglig kontakt och närvaro.

Vasa övningsskolas studerande behöver ges ytterligare möjligheter till nära kontakt och samarbete med vetenskapligt arbete och innehåll. Särskilt aktuellt är detta i och med den nya gymnasielagen, som ger möjligheter till kurssamarbete mellan gymnasiet och tredje stadiets utbildningar, med upp till 20 sp grundstudier på universitetsnivå som en del av gymnasiestudierna. Detta är möjligt också med nuvarande lösning, men kunde komma att stärkas och möjliggöras av vardaglig kontakt och närvaro.

FPV:s ämnesdidaktiska och ämnesbaserade forskning kunde också komma att stärkas av den större samlade campusvolym som ytterligare kolleger inom det egna området skulle innebära. Av särskild vikt och betydelse är dessa möjligheter för ämnen och ämneshelheter med begränsad personal och begränsad nuvarande volym av studerande.

Utbildningsförstärkning Flytten kunde också möjliggöra en utveckling av samarbetet mellan Vasa-högskolornas språkcenter och deras språkutbildningar, och det utbud av utbildning i främmande språk som ges vid Vasa övningsskolas gymnasium. Detta samarbete kunde möjliggöra ett bredare och starkare utbud i främmande språk för både studerande vid universiteten och högskolor, och stärka regionens kompetens och utbud i främmande språk. Det är också sannolikt att det finns oförutsedda synergier och samarbeten som en konsekvens av ett kommande samarbete. De dokumenterat positiva erfarenheter av motsvarande lösningar som finns av campussamarbete mellan övningsskola och universitet Tammerfors, och mellan gymnasium och universitet i Esbo, är ytterligare anledning till att utreda förutsättningar för motsvarande i Vasa.

Arbetsgrupp för utvärdering av studiemiljöns sundhet och säkerhet

8.11.2017

Arbetsgruppen för utvärdering av studiemiljöns sundhet och säkerhet gör upp en utvärdering över studiemiljön på en fakultet i gången och gör uppföljningar över läget och hur rekommendationerna följts. I gruppen deltar representanter från studenthälsan, fyra studentrepresentanter, samt bl.a. studiepsykologen och arbetsskyddschefen från ÅA.

Arbetet inleddes med en utvärdering över hela ÅA i den förra mandatperioden.

Arbetsgrupp för ÅA:s webb

1.10.2018

ÅA:s nya webb lanserades för drygt ett halvt år sedan. Åbo Akademi har en styrgrupp för webbprojektet för att göra en lägesanalys och se på utvecklingsbehoven och tidtabeller för större uppdateringar.

Arbetsgrupp för ämneslärarutbildningen vid ÅA

29.10.2018

Arbetsgruppens uppgift är att samordna ämneslärarutbildare och ämneslärarstuderande, ta initiativ, utveckla och avge utlåtanden i ärenden som berör ämneslärarutbildningen vid samtliga fakulteter vid Åbo Akademi.

Gruppen har två studentrepresentanter (en från FHPT och en från FNT) med personliga suppleanter.

Boktornets utvecklingsgrupp

8.2.2018

Utrymmena i Boktornet skall renoveras och utvecklas för att göras mer studievänliga - bl.a. gäller detta tidskriftsläsesalen, grupputrymmen samt det lilla köket som nu skall öppnas för studenter.

Workshopen planeras hållas i slutet av februari men det exakta datumet klargörs då studentrepresentanterna är valda. Även en medlem från ÅAS styrelse deltar i workshopen.

Delegationen för Stiftelsen Vasa studentbostäder (VOAS)

12.3.2018

VOAS äger och administrerar över ca 3000 studentbostäder i Vasa. Delegationen är stiftelsens högsta beslutande organ. Till delegationens uppgifter hör att övervaka stiftelsens verksamhet, godkänna stiftelsens budget och bokslut, samt välja stiftelsens styrelse och verkställande direktör.

Delegationen har sammanlagt tjugo medlemmar varav Vasa stad utnämner fyra och student- och studerandekårerna sexton. Antalet platser baserar sig på studentkårens medlemsantal. ÅAS har två platser i delegationen.

Mandatperioden för delegationsmedlemmarna är två år. Hälften av medlemmarna byts ut årligen. Delegationens vårmöte kommer att hållas i slutet av april.

Delegationen för Stiftelsen Vasa studentbostäder (VOAS)

12.3.2018

VOAS äger och administrerar över ca 3000 studentbostäder i Vasa samt dessutom kontors-, affärs-, ungdoms- och daghemslokaler. Stiftelsen Vasa studiebostäder har i 40 år varit verksam för studentboende i Vasa. Stiftelsen anskaffar studiebostäder och hyr ut dessa till studerande vid de läroinrättningar som är verksamma inom Vasa stads område. Delegationen är stiftelsens högsta beslutande organ. Till delegationens uppgifter hör att övervaka stiftelsens verksamhet, godkänna stiftelsens budget och bokslut, samt välja stiftelsens styrelse och verkställande direktör. Delegationen har sammanlagt tjugo medlemmar varav Vasa stad utnämner fyra och student- och studerandekårerna sexton. Antalet platser baserar sig på studentkårens medlemsantal den 1.10.2018, som för ÅAS del var 1154 studerande i Vasa, vilket utgör 9,92 procent av alla högskolestuderande i Vasa. Mandatperioden för delegationsmedlemmarna är två år.

Delegationen för Studentbystiftelsen i Åbo (TYS)

28.8.2017

Studentbystiftelsen i Åbo (TYS) grundades 1966 av Åbo Universitets studentkår. TYS bygger, renoverar, hyr ut och underhåller student- och ungdomsbostäder för heltidsstuderanden vid läroinrättningar på universitets- och högskolenivå och vid läroinrättningar studier på andra stadiet samt för arbetande ungdomar. Studentbystiftelsen förfogar totalt över 7000 bostäder i Åbo.

TYS högsta administrativa organ är delegationen och styrelsen. Delegationen har 48 medlemmar som representerar olika intresseinstanser. Delegationen fastställer den årliga budgeten, verksamhetsplanen och bokslutet och beslutar även om de åtgärder som tas upp i årsberättelsen. Delegationens vårmöte brukar hållas under april månad och höstmötet i november.

Åbo Akademis Studentkår innehar ett mandat i TYS delegation.

Delegationen för Studenthälsan (SHVS)

6.10.2017

Enlig stadgereformen som fastställdes i december 2009 består delegationen av minst 24 och högst 30 medlemmar. Undervisningsministeriet, THL, Finlands Kommunförbund och SHVS:s personal kan var och en utse en medlem till delegationen. FSF kan utse 18 medlemmar. Medlemmarna i delegationen utses för två kalenderår i taget.

Delegationen sammanträder två gånger per år, till vårmöte och höstmöte. Vid vårmötet behandlas bl.a. styrelsens verksamhetsberättelse och fastställs bokslutet. Vid höstmötet fastställs budgeten och godkänns verksamhetsplanen, väljs vid behov ordförande och vice ordförande för delegationen samt sekreterare och vissa medlemmar, och väljs vid behov ordförande och vice ordförande för styrelsen samt övriga styrelsemedlemmar.

Källa

Delegationen för Åbo Akademi i Vasa

8.4.2019

Delegationens uppgifter fastställs i förvaltningsinstruktionen för Åbo Akademi:

Rektor tillsätter en delegation för Åbo Akademi i Vasa för en mandatperiod på två år. Medlemmar utses på förslag av de akademiska resultatenheterna och de fristående enheterna med verksamhet i Vasa samt av studentkåren.

Delegationen har utöver ordföranden minst 6 och högst 9 medlemmar av vilka minst två är externa och minst en representant för de studerande.

Till delegationens uppgifter hör att:
1) utveckla Åbo Akademis samhällskontakter i Vasa och samarbetet med övriga universitet och högskolor i regionen, samt att
2) fungera som utlåtandeinstans i frågor som särskilt berör verksamheten i Vasa.

Direktionen för centret för livslångt lärande vid Åbo Akademi och Yrkeshögskolan Novia

14.11.2014

Centrets uppgift är att i samarbete med akademins och yrkeshögskolans verksamhetsenheter ansvara för och utveckla vuxenutbildningen samt att härvid 1) planera och anordna öppen universitets- och öppen yrkeshögskoleundervis-ning 2) planera och anordna fort- och specialiseringsutbildning, 3) utveckla undervisningsmiljöer som främjar livslångt lärande, 4) ta initiativ till och delta i informations-, utvecklings- och forskningsprojekt, särskilt rörande regional utveckling, 5) ordna personalutbildning, 6) upprätthålla nationella och internationella kontakter, samt 7) handha övriga uppgifter som faller inom dess uppgiftsområde.

Till centret för livslångt lärande hör vid akademin ytterligare centret för språk och kommunikation (språkcentret) som har till uppgift att 1) ansvara för den språkundervisning som ingår i de allmänna studierna och för övrig språkundervisning som inte hör till något ämnes uppgift att sköta, 2) anordna språkprov och språktest samt sköta språkgranskningen av skrivprov och avhandlingar som det inte har bestämts om på annat sätt, 3) ansvara för språknämndens verksamhet samt 4) sköta övriga uppgifter som faller inom språkcentrets verksamhetsområde.

Till direktonen hör 11 medlemmar jämte personliga suppleanter, av vilka akademin utser fyra, bland dem direktionens ordförande och en studerande, och yrkeshögskolan utser två: en viceordförande och en vuxenstuderande. Gemensamt utser akademin och yrkeshögskolan två medlemmar som inte tillhör vare sig akademin eller yrkeshögskolan. Centrets personal utser tre medlemmar, så att två representerar akademin och en representerar yrkeshögskolan. Direktionens mandatperiod är tre år.

Direktionen skall främja förutsättningarna för centrets verksamhet och har särskilt till uppgift att: 1) göra framställning till akademin och yrkeshögskolan om centrets årliga budget, verksamhets- och ekonomiplan samt övriga vittsyftande planer, 2) avge utlåtande över ändringar i centrets instruktion, 3) för sin del godkänna centrets verksamhetsberättelse, 4) godkänna riktlinjerna för centrets budget, 5) fastställa arbetsfördelningen mellan direktören och vicedirektörerna samt utse ställföreträdare för dem, 6) vid behov besluta om centrets indelning i verksamhetsområden samt tillsätta rådgivande organ, 7) svara för koordineringen av all fortbildning vid akademin och yrkeshögskolan samt att 8) behandla övriga ärenden som ankommer på direktionen och ärenden som direktören eller vicedirektöerna på grund av att de är vittsyftande eller principiellt viktiga hänskjuter till direktionen. Direktionen avgör frågor om rättelse i samband med antagning till fortbildning och öppen universitets- och öppen yrkeshögskoleundervisning. Direktionen skall före utgången av maj månad för akademins del godkänna centrets undervisningsplaner för följande år.

Direktionen för Vasa Övningsskola

20.9.2016

Vid Vasa övningsskola verkar en direktion. Direktionen utses av fakultetsrådet och bestar av två representanter för fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier (pedagogiska fakulteten) av vilka en fungerar som ordförande för direktionen, tre representanter för lärarkåren och en representant för övrig personal, vilka utses genom val. Till direktionen hör också en representant för lärarstuderande, två föräldrarepresentanter, en gymnasiestuderande och en elevrepresentant för årskurserna 7-9. Personliga suppleanter utses för alla medlemmar. Direktionen utser viceordförande bland sina medlemmar. Ledande rektor fungerar som föredragande i direktionen. Rektorerna och pedagogiska fakultetens prefekt har närvaro- och yttranderatt vid direktionens möten. Mandatperioden omfattar tre läsår.

Direktionens uppgift är att stöda skolans verksamhet genom att

1) utveckla, följa och utvärdera verksamheten

2) upprätthålla och främja samarbetet inom och utom skolan

3) godkänna skolans läroplan och ta del av läsårsplanen samt göra framstallning om faststallande till fakultetsrådet

4) ge utlåtande i principiellt viktiga frågor som gäller övningsskolan

5) ge utlåtande över valet av ledande rektor

6) besluta om arbets- och ferietiderna för skolan,

7) fastställa skolans regler för trygghet och trivsel

8) utföra övriga uppgifter som ankommer på och som tilldelats direktionen.

http://www.abo.fi/personal/media/2741/instruktion_vos.pdf

Direktionen för Åbo Akademis bibliotek

7.1.2019

Enligt instruktion för Åbo Akademis bibliotek med Sjöhistoriska institutet är ÅAB:s uppgifter och direktionens uppdrag:

Direktionen utses av rektor för tre kalenderår i sänder. Direktionen består av en ordförande och minst fyra och högst sex övriga medlemmar. Förvaltningsdirektören fungerar som ordförande i direktionen. Direktionen utser för sin mandatperiod vice ordförande inom sig. Överbibliotekarien och intendenten är föredragande i direktionen. Minst en av medlemmarna ska representera de studerande vid akademin på förslag av studentkåren.

Direktionens uppgifter är att: 1) att godkänna strategiska och övriga vittsyftande planer 2) utse vice direktör för biblioteket 3) att godkänna riktlinjerna för bibliotekets och institutets budgeter, ekonomi- och verksamhetsplaner och verksamhetsberättelser samt personalplaner 4) yttra sig till överbibliotekarien om anställning av personal för längre tid än ett år 5) göra framställning till rektor om anställning av överbibliotekarie och intendent och om sammansättningen av ledningsgruppen vid Sjöhistoriska institutet, samt 6) behandla övriga ärenden som överbibliotekarien, intendenten eller ledningsgruppen på grund av att ärendena är vittsyftande eller principiellt viktiga hänskjuter till direktionen för avgörande.

§ 5 Bibliotekets uppgift: Bibliotekets uppgift är att betjäna studerande, lärare, forskare och övrig personal vid Åbo Akademi, genom att: 1) anskaffa och bereda tillgång till källor och litteratur i otryckt, tryckt och elektronisk form 2) erbjuda informationssökningsresurser, ge undervisning i informationskompetens och ge stöd för akademins publikationsverksamhet 3) ansvara speciellt för det finlandssvenska trycket och att med beaktande av lagstiftningen om deponering och förvaring av kulturmaterial skapa och upprätthålla en samling av finlandssvensk nationalbibliotekskaraktär, samt 4) handha övriga uppgifter som faller inom bibliotekets verksamhetsområde.

Biblioteket ska även verka som offentligt vetenskapligt bibliotek.

Examensnämnd för Åbo Akademi

18.5.2020

Grunden för rättsskyddsnämndens verksamhet fastställs i universitetslagen Universitetslagen 27 § 4 mom. För behandlingen av ärenden som gäller begäran om rättelse av studieprestationer kan det vid ett universitet finnas en eller flera examensnämnder eller andra motsvarande organ. Universitetslagen 82 § 3 mom. En studerande får hos det organ som universitetet har förordnat inom 14 dagar begära omprövning av bedömningen av (.....) en avhandling som hör till de fördjupade studierna eller någon annan motsvarande studieprestation på det sätt som anges i förvaltningslagen. 4 mom. En studerande kan muntligen eller skriftligen begära rättelse av bedömningen av någon annan studieprestation än en sådan som nämns i 3 mom., eller av tillgodoräknandet av studier som genomförts någon annanstans eller av kunnande som visats på något annat sätt. (.....) Omprövning av ett beslut som fattats med anledning av en begäran om rättelse enligt detta moment får inom 14 dagar begäras hos examensnämnden eller något annat organ som förordnats sköta uppgiften, på det sätt som anges i förvaltningslagen.

Universitetslagen 27 § 4 mom. En examensnämnd eller ett motsvarande annat organ består av en ordförande och andra medlemmar, vilka alla har en personlig suppleant. Ordföranden och ordförandens suppleant ska vara professorer. Av de övriga medlemmarna ska minst hälften vara lärare och minst en studerande vid universitetet.

ÅA:s ledningsinstruktion;

24 § Examensnämnd

Åbo Akademi har en examensnämnd för behandling av ärenden som gäller begäran om rättelse av studieprestationer. Rektor utser examensnämnden, som har en ordförande och andra medlemmar, för två år i sänder. Rektor ger anvisningar för nämnden i ett reglemente.

Ett nytt reglemente för examensnämnd/rättskyddsnämnd är ännu under arbete på ÅA. Det är sannolikt att nämnden fortsätter med samma sammansättning som tidigare där fyra studentrepresentanter ingår i en så kallad medlemspool och de två som har möjligt att delta på föreslagen tid, och till exempel inte känner studerande vars ärende behandlas, kan gå på mötena.

Fakultetsrådet för fakulteten för humaniora, psykologi och teologi

15.4.2020

Fakultetsrådets uppgifter enligt ÅA:s ledningsinstruktion:

17 § Fakultetsrådets uppgifter

Till fakultetsrådets uppgifter hör att:

1) ansvara för kvalitetssäkringsarbetet och kvalitetsutveckling inom fakulteten,

2) utveckla fakultetens undervisning och forskning och fakultetens åtgärdsplan utgående från Åbo Akademis strategi och styrdokument,

3) diskutera förslag till budget för fakulteten,

4) besluta om verksamhets- och personalplan,

5) besluta om utbildnings- och undervisningsplanen,

6) till rektor ge förslag för rekrytering och anställning av professor och tenure track- professorer,

7) besluta om rekrytering och anställning av akademilektor och universitetslärare,

8) utse sakkunniga för docentansökningar, bedöma behörigheten och göra framställning om docenttitel,

9) fastställa examensstrukturer och lärandemål för examina och biämnen samt andra examensbestämmelser,

10) besluta om urvalsgrunder för studentantagningen och föreslå antal studerande för rektor som föredrar ärendet för styrelsen,

11) besluta om antagning inom forskarutbildningen,

12) fastställa bedömning och besluta i ärenden som gäller omprövning av bedömning av en avhandling inom forskarutbildningen,

13) göra framställning hos rektor om utbildningslinjer, magisterprogram och doktorandprogram.

Styrelsen kan i en instruktion gällande en särskild enhet (såsom Vasa Övningsskola) fastställa att fakultetsrådet inom en fakultet har ytterligare eller avvikande uppgifter som gäller den särskilda enheten.

Fakultetsrådet har rätt att delegera sina uppgifter till dekanen.

Studentrepresentantens uppdrag består av att bekanta sig grundligt med mötesärenden på förhand, delta aktivt i mötena och representera studerandesynvinkeln i beslutsfattandet samt hålla kontakt till medstuderande, andra studentrepresentanter och studentkåren. Studentrepresentanterna representerar alla studerande vid sin fakultet.

Om ordinarie medlem inte kan gå på möte inkallas suppleanten.

Om du har frågor kan du gärna kontakta studentombud Petra Lindblad, (02) 215 4655, e-post: petra@studentkaren.fi eller fullmäktigeordförande Frans Villanen; fo@studentkaren.fi.

Fakultetsrådet för fakulteten för naturvetenskaper och teknik

4.3.2019

Fakultetsrådets uppgifter ÅA:s förvaltningsinstruktion 8§:

Till fakultetsrådets uppgifter hör att:

1.• uppgöra förslag till budget, ekonomi- och verksamhetsplan samt personalplan,

2.• om fakultetens strategi,

3.• undervisningsplanen, programplanerna och andra examensbestämmelser,

4.• om riktlinjerna för resursfördelningen,

5.• besluta om urvalsgrunderna för studentantagningen,

6.• anta forskarstuderande,

7.• utse förhandsgranskare, opponenter och kustos, bedöma licentiat- och doktorsavhandlingar samt godkänna licentiat- och doktorsexamina,

8.• uppgöra tillsättningsplan, utse sakkunniga samt bedöma behörigheten hos de sökande som anses mest meriterade för en professur, till akademilektor och till universitetslärare, samt göra framställning om anställning hos rektor,

9.• utse sakkunniga för docentur, bedöma behörigheten och göra framställning om framställning av docenttitel.

Studentrepresentantens uppdrag består av att bekanta sig grundligt med mötesärenden på förhand, delta aktivt i mötena och representera studerandesynvinkeln i beslutsfattandet samt hålla kontakt till medstuderande, andra studentrepresentanter och studentkåren. Studentrepresentanterna representerar alla studerande vid sin fakultet.

Om ordinarie medlem inte kan gå på möte inkallas suppleanten.

Intresseanmälningen ska omfatta en intressemotivering samt för uppdraget relevant kort meritförteckning (all text i samma ruta).

ÅAS fullmäktiges valutskott intervjuar kandidaterna och besluter om förslag till val. De korta intervjuerna hålls i videokonferens Åbo-Vasa måndag 18.3. och tisdag 19.3. Möjlighet till intervju på distans finns för kandidater som t.ex. studerar utomlands under vårterminen.

Man kan ställa upp i valet till både fakultetsråd och grundutbildningsnämnd, detta ses av valutskottet varken som en fördel eller nackdel i valet av representanter. Valbara till uppdraget är studerande som har studierätt inom fakulteten och inte finns på personalens vallängd.

Valkungörelsen i sin helhet.

Om du har frågor kan du gärna kontakta studentombud Petra Lindblad, (02) 215 4655, e-post: petra@studentkaren.fi eller fullmäktigeordförande Ida-Maria Sola; fo@studentkaren.fi.

Fakultetsrådet för fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier

4.3.2019

Fakultetsrådets uppgifter ÅA:s förvaltningsinstruktion 8§:

Till fakultetsrådets uppgifter hör att:

1.• uppgöra förslag till budget, ekonomi- och verksamhetsplan samt personalplan,

2.• om fakultetens strategi,

3.• undervisningsplanen, programplanerna och andra examensbestämmelser,

4.• om riktlinjerna för resursfördelningen,

5.• besluta om urvalsgrunderna för studentantagningen,

6.• anta forskarstuderande,

7.• utse förhandsgranskare, opponenter och kustos, bedöma licentiat- och doktorsavhandlingar samt godkänna licentiat- och doktorsexamina,

8.• uppgöra tillsättningsplan, utse sakkunniga samt bedöma behörigheten hos de sökande som anses mest meriterade för en professur, till akademilektor och till universitetslärare, samt göra framställning om anställning hos rektor,

9.• utse sakkunniga för docentur, bedöma behörigheten och göra framställning om framställning av docenttitel.

Studentrepresentantens uppdrag består av att bekanta sig grundligt med mötesärenden på förhand, delta aktivt i mötena och representera studerandesynvinkeln i beslutsfattandet samt hålla kontakt till medstuderande, andra studentrepresentanter och studentkåren. Studentrepresentanterna representerar alla studerande vid sin fakultet.

Om ordinarie medlem inte kan gå på möte inkallas suppleanten.

Intresseanmälningen ska omfatta en intressemotivering samt för uppdraget relevant kort meritförteckning (all text i samma ruta).

ÅAS fullmäktiges valutskott intervjuar kandidaterna och besluter om förslag till val. De korta intervjuerna hålls i videokonferens Åbo-Vasa måndag 18.3. och tisdag 19.3. Möjlighet till intervju på distans finns för kandidater som t.ex. studerar utomlands under vårterminen.

Man kan ställa upp i valet till både fakultetsråd och grundutbildningsnämnd, detta ses av valutskottet varken som en fördel eller nackdel i valet av representanter. Valbara till uppdraget är studerande som har studierätt inom fakulteten och inte finns på personalens vallängd.

Valkungörelsen i sin helhet.

Om du har frågor kan du gärna kontakta studentombud Petra Lindblad, (02) 215 4655, e-post: petra@studentkaren.fi eller fullmäktigeordförande Ida-Maria Sola; fo@studentkaren.fi.

Fakultetsrådet för fakulteten för samhällsvetenskaper och ekonomi

6.5.2019

Fakultetsrådets uppgifter ÅA:s förvaltningsinstruktion 8§:

Till fakultetsrådets uppgifter hör att:

1.• uppgöra förslag till budget, ekonomi- och verksamhetsplan samt personalplan,

2.• om fakultetens strategi,

3.• undervisningsplanen, programplanerna och andra examensbestämmelser,

4.• om riktlinjerna för resursfördelningen,

5.• besluta om urvalsgrunderna för studentantagningen,

6.• anta forskarstuderande,

7.• utse förhandsgranskare, opponenter och kustos, bedöma licentiat- och doktorsavhandlingar samt godkänna licentiat- och doktorsexamina,

8.• uppgöra tillsättningsplan, utse sakkunniga samt bedöma behörigheten hos de sökande som anses mest meriterade för en professur, till akademilektor och till universitetslärare, samt göra framställning om anställning hos rektor,

9.• utse sakkunniga för docentur, bedöma behörigheten och göra framställning om framställning av docenttitel.

Under perioden har rådet möten 15.5. och 11.6. kl. 9.15.

Om du har frågor kan du gärna kontakta studentombud Petra Lindblad, (02) 215 4655, e-post: petra@studentkaren.fi.

FHPT:s pedagogiska ledningsgrupp

25.11.2019

Den pedagogiska ledningsgruppen har i uppdrag leda det pedagogiska utvecklingsarbetet vid fakulteten. Till detta hör t.ex. att initiera pedagogisk fortbildning för fakultetens lärare, skapa tillfällen för diskussion kring olika typer av processer för utveckling av kurser, examination och· utbildningarnas kvalitet och på annat sätt bidra till nytänkande. Gruppen kan ge förslag till både dekanus och fakultetsråd gällande åtgärder som kan effektivera utbildningarna och höja deras kvalitet.

Gruppens sammanställning kommer att bestå av utbildningslinjeansvariga, en lärarrepresentant samt två studentrepresentanter, dekanus Peter Nynäs är ordförande för gruppen. Möten kommer att hållas 2-3 gånger per termin.

Uppdraget kan ju räknas till godo inom kursen FG00BT54 Studentaktivitet (FHPT), 5 sp.

Kontakta gärna ÅAS studentombud Petra Lindblad om du har frågor om gruppen eller valet av representanter; petra@studentkaren.fi, 02-2154655. ÅAS anställda och förtroendevalda arbetar mycket tillsammans med studentrepresentanterna och ger vid behov stöd.

FPV:s arbetsgrupp för strategi- och personalplan

15.12.2016

Till fakultetsrådets uppgifter hör enligt Förvaltningsinstruktionens 8§ bl.a. att besluta om fakultetens strategi och uppgöra förslag till personalplan. För beredning av dessa dokument föreslås att en särskild arbetsgrupp tillsätts. Arbetsgruppens förslag till strategi- och personalplan eller uppdateringar av desamma förväntas kunna behandlas av fakultetsrådet under hösten 2017. Arbetsgruppens mandat har samma tidsintervall som fakultetsrådet, 1.1.2017-31.7.2019. Arbetsgruppens sammansättning borde vara sådan att den dels kan arbeta effektivt och dels ha representation från fakultetens olika utbildningslinjer och personalkategorier. Arbetsgruppen föreslås bestå av tre professorer, tre från den övriga undervisande personalen, en forskarstuderande/forskare och en grundexamensstuderande. Som arbetsgruppens ordförande fungerar dekanus. Som sekreterare för strategiplanen fungerar fakultetskoordinatorn och för personalplanen personalplaneraren. Arbetsgruppen har rätt att kalla sakkunniga till sina möten och besluter om sättet på vilket den informerar och involverar ämnena vid fakulteten under processens gång.

FSF:s delegation för utvecklingssamarbete

23.4.2019

Inspireras du av global påverkan och att främja utbildning internationellt? Bryr du dig om klimatförändringen? Är du en envis kommunikatör, nätverkare eller finansieringsexpert? Brinner du för att få dela med dig av din kunskap till världen? Eller finns det sådana personer i din studentkår?

Vi söker idérika, engagerade och motiverade medlemmar till Finlands studentkårers förbunds (FSF) delegation för utvecklingssamarbete. FSF representerar 15 medlemsorganisationer och 135 000 universitetsstuderande. Delegationen för utvecklingssamarbete fungerar som rådgivande organ för FSF:s styrelse i frågor som handlar om utvecklingssamarbete. Delegationen administrerar även FSF:s projekt inom utvecklingssamarbete tillsammans med sakkunnig för utvecklingssamarbete.

Vi förväntar oss inte att du är ett proffs på utvecklingssamarbete - det räcker bra med att ha vilja och motivation att lära sig nytt om utvecklingssamarbete och global uppfostran. Vi förväntar oss att KENKKU-medlemmarna motiverat åtar sig sina uppgifter, men KENKKU är också avsedd för att utveckla personlig kompetens. KENKKU-medlemmar förväntas delta i de flesta möten under sin tid i KENKKU.

KENKKU:s medlemmar 2019-2020 får vid sidan av att organisera och administrera Etiopien-projektet, också delta i planerandet av nya potentiella projekt och arbetsformer, såsom utvecklandet av företagssamarbete. Mandatperioden börjar i augusti 2019 och slutat i augusti 2020. Till delegationen väljs 15 medlemmar, av vilka en del fortsätter från den tidigare mandatperioden delegationen har möten ca en gång i månaden i Helsingfors, frånsett sommarmånaderna, och jobbar vid behov också på distans. Under mötena bjuds det på lunch och medlemmarnas resor ersätts enligt FSF:s reseinstruktion.

KENKKU-medlemmar är uppdelade i små grupper. För var och en av dem kommer att bestämmas ansvarsperson, som ser till att grupparbetet fungerar bra. Vi söker nu medlemmar med kunskap inom olika områden:

  1. Team för kommunikation och påverkan

Kommunikations-koordinatorn ser till att vårt utvecklingssamarbete syns på sociala medier, skapar innehåll och kom-mer med idéer för hur kommunikationen kunde utvecklas. Teamet hjälper till i påverkansarbetet t.ex. genom att delta i offentliga debatten om aktuella ärenden.

  1. Etiopiens administrationsgrupp

Teamet administrerar Etiopiens utvecklingssamarbetes-projekt och bekantar sig med årsrapporter och planer, samt är i kontakt med lokala partners. Gruppmedlemmar behöver ha intresse för administrativa delen av projekt inom utvecklingssamarbete, förmåga för självständigt arbete samt förmåga att arbeta på engelska. Etiopien-projektet är fyra-årigt och inleddes våren 2019.

  1. Medlem i evenemangsteamet

Som medlem i teamet får du ta del av att planera och hitta nya projekt och partnerskap. Team-medlemmarna får t.ex. jobba på projektplaner och arbetet sker främst under våren 2020.

Allt arbete inom KENKKU behöver inte heller ske inom team - alla kan t.ex. delta i diskussion på sociala medier. Utöver grupparbeten kan enskilda medlemmar t.ex. ta ansvar över att ordna en punkt på festivalen Världen i byn eller pengainsamling.

Vi ber studentkårerna inkomma med förslag på inte mer än 3 medlemmar i delegationen. Vi förutsätter inte att studentkåren själv har verksamhet inom utvecklingssamarbete och välkomnar sökande med olika bakgrund. Bifoga meritförteckning och motivationsbrev till ansökan. I brevet kan den sökande delge oss sina synpunkter på och sin erfarenhet av verksamheten, och vad hen ville lära sig under sin KENKKU-period och hur hen kunde vara i kontakt med sin studentkårs ansvariga för utvecklingssamarbete. Vi ser även gärna att den sökande kommer med idéer för hur hen skulle förbättra kunskapen vid sin studentkår och bland studerande om FSF:s utvecklingssamarbete. Sökande ombeds även uppge sitt intresse för olika uppdrag utgående från beskrivningarna ovan.

ÅAS styrelse nominerar personer till delegationen. FSF beslutar om delegationens slutliga sammansättning.

Grundutbildningsnämnden vid Åbo Akademi

10.10.2019

Grundutbildningsnämndens uppgifter ÅA:s förvaltningsinstruktion 11§: Grundutbildningsnämndens roll är rådgivande och beredande i förhållande till styrelse, rektor och fakultetsråd. Dess uppgift är att skapa gemensamma processer och riktlinjer för akademin gällande organiseringen av utbildningen och dess kvalitet. Vicerektorn för utbildning fungerar som nämndens ordförande och direktören för forsknings- och utbildningsservice (FUS) ansvarar för beredningen av ärendena. Grundutbildningsnämnden består av 12 medlemmar. Nämnden utses av rektor på förslag av fakultetsråden. Varje fakultet föreslår två medlemmar med personliga suppleanter bland fakultetens utbildningslinjeansvariga. Studentkåren föreslår fyra studenter med personliga suppleanter så att varje fakultet har en studentrepresentant. Till grundutbildningsnämndens uppgifter hör att 1) ta initiativ till utveckling av den pedagogiska verksamheten, 2) övervaka kvalitetssäkring och ta initiativ till utveckling av den, 3) uppgöra förslag till riktlinjer för dimensionering av kurs- och undervisningsutbud, 4) utveckla och följa upp nya utbildningsstrukturer, 5) uppgöra förslag till examensstadga, 6) ta initiativ till andra studierelaterade frågor som berör hela akademin, 7) sköta andra av rektor angivna uppgifter.

Studentrepresentantens uppdrag består av att bekanta sig grundligt med mötesärenden på förhand, delta aktivt i mötena och representera studerandesynvinkeln i beslutsfattandet samt hålla kontakt till medstuderande, andra studentrepresentanter och studentkåren. Studentrepresentanterna representerar alla studerande vid sin fakultet. Om ordinarie medlem inte kan gå på möten inkallas suppleanten.

Om du har frågor kan du gärna kontakta studentombud Petra Lindblad, (02) 215 4655, e-post: petra@studentkaren.fi.

Jämställdhetskommittén

3.12.2018

Jämställdhetskommittén vid Åbo Akademi har till uppgift att ta initiativ till och kontinuerligt utveckla jämställdheten och likabehandlingen vid akademin, informera om jämställdhetsfrågor samt avge utlåtanden om förfaranden och beslut vid Åbo Akademi ur jämställdhetsperspektiv. Till kommitténs uppgifter hör ytterligare att ansvara för uppdateringen och uppföljningen av Åbo Akademis jämställdhetsplan och plan för likabehandling.

Jämställdhetskommittén förfogar över 10 000 euro/år av akademins allmänna medel. Medlen är ämnade för utbildning i jämställdhets- och likabehandlingsfrågor för kommitténs medlemmar, jämställdhetsfrämjande arbete på campus och evenemang som engagerar hela eller delar av akademis personal och studerande. Verksamheten sker i samråd med Åbo Akademis personalservice och kommunikationsenheten. Som en särskild uppgift har kommittén att utveckla och uppfölja arbetet med att anpassa den fysiska miljön till de behov som finns bland studenter och personal med nedsatt fysisk funktionsförmåga.

Jämställdhetskommitténs sammansättning ska representera akademins bredd och mångfald med representanter från professorskategorin, undervisande, forskande och administrativ personal, övrig personal och studerande från akademins fakulteter och enheter. Studentkåren inkommer med förslag på kommitténs studentrepresentanter.

Ledningens assistent Helena Lindström fungerar som kommitténs sekreterare och jurist Kaj Grönqvist som juridisk expert.

Jämställdhetskommittén kan vid behov kompletteras senare. Kommittén kan kalla sak­kunniga. Som ständig sakkunnig med rätt att delta i jämställdhetskommitténs möten utses Studentkårens studentombud Petra Lindblad.

Kårvalskoordinator

20.8.2015

Koordinatorn koordinerar valnämndens arbete, som pågår under tiden september–november. Koordinatorn sköter tillsammans med valnämnden om de praktiska arrangemangen kring valet, bl.a. marknadsföringen och organiserandet av valet, rösträkningen och valvakan samt valstatistiken.

Efter kårvalet skall koordinatorn uppdatera studentkårens handbok för arrangerande av kårval. Koordinatorns placeringsort är Åbo, men uppdraget innebär även kontinuerlig kontakt till valnämndsmedlemmarna i Vasa och Jakobstad samt eventuella resor till de respektive orterna.

Uppdraget är arvoderat.

Ledningsgrupp för utbildningslinjen för klasslärare

28.8.2019

En ledningsgrupp för utbildningslinjen för klasslärare vid fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier tillsätts för tiden 1.8.2019 - 31.7.2021.

Ledningsgruppen har till uppgift att planera, koordinera och organisera frågor rörande utbildningslinjen för klasslärare. Ytterligare ska den:

• fungera som initiativtagande och rådgivande instans i ärenden av strategisk betydelse för utbildningslinjen för klasslärare och •fungera som stödande resurs i beredningen av ärenden

Ledningsgruppens medlemmar med personliga suppleanter representerar tillämpad pedagogik, ämnesdidaktik och Vasa övningsskola. I ledningsgruppen finns även två studentrepresentanter jämte suppleanter, som föreslås av studentkåren.

Ledningsgrupp för ÅA:s gemensamma ämneslärarutbildning

7.8.2020

Vid Åbo Akademi är ämneslärarutbildningen en utbildning som berör alla fakulteter inom ett eller flera ämnen. Ledningsgruppen för ÅA:s gemensamma ämneslärarutbildning behandlar gemensamma ärenden gällande utbildningen i Åbo och Vasa och tar initiativ till utveckling av utbildningen.

Ordförande för ledningsgruppen är den person som dekanus för fakulteten för pedagogik och välfärdsstudier utsett till utbildningslinjeansvarig för ämneslärarutbildningen. Alla ämnen vid fakulteterna som utbildar ämneslärare kommer även att ha personalrepresentanter med i gruppen.

Ledningsgrupp för ÅA:s webb

30.9.2016

Ledningsgruppens uppgift är att ta ställning till övergripande ärenden gällande webbens struktur, innehåll och utveckling. Under mandatperioden 2016-2018 kommer Åbo Akademi att ta i bruk ett nytt innehållshanteringssystem (CMS-system) och lansera en helt ny ÅA-webb i början av 2018 då Åbo Akademi firar sitt 100-årsjubileum. Efter att den nya webben lanserats kommer ett nytt intranät att tas i bruk. Webbledningsgruppen fungerar som styrgrupp för dessa projekt.

Åbo Akademi söker en studentrepresentant med intresse för webbrelaterade frågor. Studentrepresentanten har som uppgift att föra fram studerandes perspektiv gällande ÅA-webben.

Ledningsgrupp för ämneslärarutbildningen i Vasa

19.12.2017

Ledningsgruppen med representanter från de olika undervisningsämnena behandlar ärenden gällande ämneslärarstuderandenas tid i Vasa. Gruppens mandatperiod är för vårterminen då studenterna är på plats i Vasa.

Lokaldirektion för SHVS i Vasa

7.10.2019

Studenternas hälsovårdstiftelse SHVS tillhandahåller tjänster inom allmän hälsa, mental hälsa och oral hälsa för universitets- och högskolestuderande. SHVS tjänster kan anlitas av alla studerande som studerar för grundexamen vid universiteten i Finland.

Direktionens uppgift är att följa hälsovårdstationens verksamhet och förändringarna i omvärlden samt hälsofrämjandet och arbetet för kollektiv hälsa. Direktionen behandlar frågor som rör minsning och ökning av hälsovårdstationens verksamhetsställen och andra motsvarande ärenden. Den samarbetar också aktivt med stiftelsens intressentgrupper.

Direktionens mandatperiod är två år. Direktionen består av ordförande samt 4-6 övriga medlemmar. I direktionen sitter representanter för studentkårerna, stiftelsens personal, universiteten och den offentliga hälso- och sjukvården.

Lokaldirektion för SHVS i Åbo och Raumo

7.10.2019

Studenternas hälsovårdstiftelse SHVS tillhandahåller tjänster inom allmän hälsa, mental hälsa och oral hälsa för universitets- och högskolestuderande. SHVS tjänster kan anlitas av alla studerande som studerar för grundexamen vid universiteten i Finland.

Direktionens uppgift är att följa hälsovårdstationens verksamhet och förändringarna i omvärlden samt hälsofrämjandet och arbetet för kollektiv hälsa. Direktionen behandlar frågor som rör minsning och ökning av hälsovårdstationens verksamhetsställen och andra motsvarande ärenden. Den samarbetar också aktivt med stiftelsens intressentgrupper.

Direktionens mandatperiod är twå år. Direktionen består av ordförande samt 4-6 övriga medlemmar. I direktionen sitter representanter för studentkårerna, stiftelsens personal, universiteten och den offentliga hälso- och sjukvården.

Rådet för ämnesklustret Handelshögskolan vid Åbo Akademi

14.10.2019

Ämnesklustret Handelshögskolan vid Åbo Akademi bereder frågor gällande budget, undervisande personal, undervisning och utbildning och kvalitetsarbete.

Ämnesklustret leds av ett råd med åtta medlemmar. Två studerande, en representant från näringslivet och professorer och övrig personal är med i rådet. Gruppen väljs för samma mandatperiod som fakultetsrådet.

Rådet har möte minst fyra gånger per år och alltid om minst fem medlemmar önskar hålla möte i ett visst ärende.

Valet av studentrepresentanter sköts av Åbo Akademis Studentkår i samarbete med Merkantila Klubben r.f.

Ämnen som hör till ämnesklustret i oktober 2019:

Handelsrätt

Informationssystem

Informationsvetenskap

nternationell markandsföring

Nationalekonomi

Organisation och ledning

Redovisning

Stipendienämnden vid pedagogiska fakulteten

17.3.2015

Stipendienämnden vid pedagogiska fakulteten håller ett möte och besluter om utdelning av allmänna studentstipendier vid ÅA 2015. Beslutet görs enligt beredning av studierådgivaren.

Stipendiefonder man inte ska ha sökt stipendium från för att kunna fungera som studentrepresentant: De allmänna ÅA stipendierna, Tähtinens fond, Tea och Alfons Takolanders fond, Ekenäs seminariefond.

Mötestid: måndag 23.3. med start nån gång mellan kl. 9 och 11.

Studerandeforum för arbetsforum

13.12.2016

Arbetsforum vid Åbo Akademi har ett studeranderåd för att kunna utveckla sin verksamhet genom respons från studerande. Studerandeforumet består av tre studentrepresentanter från olika studieinriktningar och studieskeden samt två representanter från kårstyrelsen. Verksamhetsorten är Åbo och gruppen har 2-3 träffar årligen.

Studerandeforum har bl.a. följande uppgifter: • Diskussion och utvecklingsförslag kring arbetsforums tjänster. • Vilka webbtjänster arbetsforum bör ha för att nå ut till studerande. • Vilka samarbetspartners arbetsforum bör ha. • Förslag till förbättring av Åbo Akademis praktiktjänster.

Styrelsen för Stiftelsen Vasa studiebostäder (VOAS)

12.3.2018

Stiftelsen Vasa studiebostäder har i 40 år varit verksam för studentboende i Vasa. Stiftelsen anskaffar studiebostäder och hyr ut dessa till studerande vid de läroinrättningar som är verksamma inom Vasa stads område.

VOAS har ca 3000 bostadsplatser samt dessutom kontors-, affärs-, ungdoms- och daghemslokaler.
VOAS högsta administrativa organ är styrelsen. Styrelsen har åtta medlemmar. Vasa stad väljer tre av styrelsemedlemmarna, student- och studerandekårerna väljer tre medlemmar och VOAS hyresgäster väljer två. Styrelsemedlemmarna väljs för ett kalenderår åt gången. Åbo Akademis Studentkår och Studerandekåren Novium innehar ett gemensamt mandat i styrelsen för Stiftelsen Vasa studentbostäder. För varje styrelsemedlem väljs också en personlig suppleant.

Styrelseposten är arvoderad.

År 2018 har Novium en ordinarie medlem i styrelsen och ÅAS väljer personlig suppleant.

Svenska lärarhögskolans bostadsstiftelses delegation

15.3.2019

Enligt bostadsstiftelsens stadgar har delegationen följande sammansättning och uppgifter:

5 § Stiftelsen har en delegation bestående av 12-15 medlemmar. Medlemmarnas mandattid är tre år. Styrelsen för Svenska Österbottens högskoleförening r.f. utser stiftelsens första delegation, varefter denna kompletterar sig själv i sådan ordning, att årligen fem medlemmar står i tur att avgå, dock så att Åbo Akademis personal och studerande är representerade i delegationen. Avgående medlem kan återväljas. Delegationen väljer inom sig en ordförande och en viceordförande för ett kalenderår i sänder.

6 § Delegationen sammanträder till ordinarie årsmöte före utgången av april månad. Delegationen sammanträder till extra möte då ordföranden anser det av behovet påkallat eller då 1/5 av delegationens medlemmar för uppgivet ärende därom anhålller. Delegationen är beslutför då minst hälften av dess medlemmar är närvarande. Varje medlem har en röst. Vid lika röstetal avgör ordförandens röst utom vid val, då lotten avgör. Kallelse till delegationens möte utfärdas av ordföranden och bör tillställas medlemmarna skriftligen minst sex dagar i förväg, varvid de ärenden som skall behandlas bör nämnas.

7 § Vid delegationens ordinarie årsmöte sker förhandlingarna enligt följande: Granskas och godkännes stiftelsens årsberättelse och fastställes bokslutet för det föregående verksamhetsåret eller beslutes om åtgärder till vilka bokslutet möjligen ger anledning. Väljes två protokolljusterare. Väljes ordförande och viceordförande för delegationen för en mandattid som utgår vid slutet av följande ordinarie årsmöte och nya medlemmar i stället for dem som är i tur att avgå. Väljes ordförande för stiftelsens styrelse samt sex medlemmar till densamma för en mandattid som utgår vid slutet av följande ordinarie årsmöte. Fastställes budgeten för det kommande kalenderåret. Väljes en ordinarie revisor och en revisorssuppleant. Om till revisor väljs en av Centralhandelskammaren godkänd revisionssammanslutning, behöver ingen revisorssuppleant utses. Revisorns mandattid utgår vid slutet av följande ordinarie årsmöte. Fastställes revisorns arvode. Väljes två protokolljusterare. Behandlas eventuella övriga ärenden.

8 § Förutom i 7 § nämnda ärenden besluter delegationen om anskaffande och byggande av fastigheter, om köp av andelar i bostadsandelslag eller aktier i bostadsaktiebolag samt om överlåtelse och inteckning av stiftelsens egendom och avtal om tomtarrende. Delegationen fastställer reglementen för stiftelsens funktionärer och fastställer delegations- och styrelsemedlemmarnas mötesarvoden, vilka dock icke får överstiga de normer som tillämpas för förtroendevalda i Vasa stad. Delegationen besluter om ändring av stiftelsens stadgar eller upplösning av stiftelsen på sätt som nämns i 13 §.

Har du frågor? Kontakta: studentombud Petra Lindblad, petra@studentkaren.fi, 02 215 4655

Svenska lärarhögskolans bostadsstiftelses styrelse

28.4.2017

Enligt bostadsstiftelsens stadgar har styrelsen följande uppgifter:

9 § Stiftelsens styrelse väljer inom sig viceordförande. Styrelsen sammanträder på kallelse av ordföranden eller vid förfall for denne av viceordföranden. Styrelsen är beslutför då ordföranden eller viceordföranden samt tre medlemmar är närvarande. Vid lika röstetal avgör ordförandens röst utom vid val, då lotten avgör.

10 § Stiftelsens styrelse har till uppgift att: 1. Representera stiftelsen. 2. Bereda i 7 och 8 § nämnda och andra till delegationen hänskjutna ärenden samt att verkställa delegationens beslut. 3. Förvalta stiftelsens egendom. 4. Draga försorg om övriga stiftelsen tillkommande uppgifter. 5. Anställa nödiga funktionärer samt fastställa dessas löner och arvoden. 6. Uppgöra nödiga reglementen for funktionärerna. 7. Fatta beslut om fördelningen av rumsutrymmen. 8. Fastställa nödiga reglementen för bostäderna. 9. Tilsätta nämnder för beredning av särskilda ärenden.

Har du frågor? Kontakta: högskolepolitisk expert Petra Lindblad, he-karen@abo.fi, 02 215 4655

Universitetskollegiet

16.4.2020

Universitetskollegiets uppgifter enligt ÅA:s ledningsinstruktion:

1) besluta om antalet medlemmar i styrelsen och om styrelsens och dess medlemmars mandattid och arvoden,

2) utse de medlemmar till Åbo Akademis styrelse som inte är Åbo Akademis personal eller studeranden,

3) fastställa valet av de styrelsemedlemmar som utses av de grupper i Åbo Akademi som avses i universitetslagens 15 § 2 mom.,

4) entlediga en styrelsemedlem från sitt uppdrag på styrelsens framställan,

5) välja revisorer för Åbo Akademi,

6) fastställa Åbo Akademis bokslut och verksamhetsberättelse samt besluta om beviljande av ansvarsfrihet för styrelsemedlemmar och rektorn,

7) besluta om väckande av skadeståndstalan mot en styrelsemedlem, rektorn och revisor,

8) besluta om entledigande av en styrelsemedlem från sitt uppdrag i enlighet med universitetslagens 65 § 3 mom.

9) Vid behov samlas för att diskutera viktiga ärenden som berör hela Åbo Akademi.

Om universitetskollegiet uppgifter bestäms i 22 § universitetslagen.

Valnämnd för Åbo Akademi

10.8.2020

Valnämnden sköter i huvudsak ärenden kring valet av personalmedlemmar till universitetskollegiet, styrelsen och fakultetsråden. Studentrepresentanter väljs av studentkåren och valen fastställs i valnämnden. Studentrepresentanterna (en ordinarie och en suppleant) i valnämnden är viktiga kontaktlänkar mellan ÅAS, studenterna, och valnämnden. ÅAS studentombud och generalsekreterare fungerar som stöd för studentrepresentanterna i introduktionen till uppdraget.

I valinstruktionen för Åbo Akademi stadgas följande om valnämnden:

5 §: Styrelsen väljer för tre år en valnämnd, som ska handha med valen sammanhängande åligganden. Valnämndens ordförande är förvaltningsdirektören. Valnämndens övriga medlemmar utgörs av en professor och en representant för övriga anställda samt en representant för studerandena. För de övriga medlemmarna väljs personliga suppleanter representerande samma grupper som de ordinarie medlemmarna. Valnämnden väljer inom sig viceordförande. Valnämndens ordförande kallar en sekreterare.

6 §: Valnämnden kan tillsätta valkommissioner för att handha av valnämnden till dem delegerade uppgifter. Ytterligare kan valnämnden utse nödigt antal valfunktionärer. Valnämnden utser vid behov en valkommission vid Åbo Akademi i Vasa enligt valnämndens direktiv. Valkommissionen kan utse nödigt antal valfunktionärer. Valnämnden är beslutför när tre medlemmar, bland dem ordföranden eller vice ordföranden är närvarande. Om en valkommissions beslutförhet ger valnämnden direktiv. Vid valnämndens sammanträden förs protokoll, som undertecknas av sekreteraren och justeras av ordföranden för sammanträdet.

ÅAS delegation till FSF:s förbundsdagar

24.8.2018

ÅAS deltar årligen vid förbundsmötet, av tradition med maximalt antal delegater. Antalet delegater som varje medlemskorporation får skicka till förbundsmötet beror på respektive studentkårs medlemsantal 1.11 under föregående läsår. Utöver de ordinarie delegaterna kan ÅAS även skicka suppleanter för varje ledamot. Suppleanterna kan vara personliga eller gemensamma enligt studentkårens eget beslut.

Studentkårens fullmäktige fattar beslut om att sända delegater och att välja dessa. Fullmäktige förväntas göra detta på sitt möte den 26 september. Tidigare har fullmäktigegrupperna sonderat fram delegaterna. I år har vi en öppen ansökan via Halloped. Detta för att underlätta för fullmäktige samt ge möjlighet för alla kåreniter att komma i åtanke. Delegater för ÅAS bör givetvis vara beredda att representera ÅAS enligt studentkårens politiska styrdokument och att aktivt delta i delegationens arbete både i förväg och under mötet.

ÅAS ekonomidirektion

14.11.2016

Ekonomidirektionen åligger att i enlighet med universitetslagen och studentkårens stadgar handha skötseln av studentkårens affärsverksamhet. Över ekonomidirektionens beslut förs protokoll vars riktighet bestyrks av mötesordförande. Protokollen jämte bilagor förvaras tillgängliga för studentkårens medlemmar.

Ekonomidirektionen kan inte utan fullmäktiges samtycke fatta beslut om upptagande av lån eller köp och försäljning av fastigheter.

Ekonomidirektionen åligger särskilt:
a) att till fullmäktiges vårmöte inlämna verksamhetsberättelse och bokslut
b) att till fullmäktiges höstmöte inlämna förslag till budgeter och verksamhetsplan för affärsverksamheten
c) att kontinuerligt under räkenskapsperioden följa upp verkställande av studentkårens budget för ekonomisektorn,
d) att förvalta studentkårens kårhusfond
e) att besluta om anställande av verkställande direktör för ekonomisektorn
f) att ombesörja underhåll och reparationer av studentkårens egendom inom ramen för direktionens verksamhetsområde
g) att handha och besluta om studentkårens placeringar som hänför sig til ekonomisektorns verksamhetsområde
h) fungera som bolagsstämma för Kb Gadolinia

Om ekonomidirektionens uppgifter stadgas närmare i Ekonomireglementet för Åbo Akademis Studentkår och ÅAS förvaltningsinstruktion.

ÅAS FSF-utskott

22.2.2018

På sitt möte 01/18 har ÅAS fullmäktige fastställt att ha ett FSF-utskott under verksamhetsåret 2018. FSF är förkortning på Finlands studentkårers förbund.

Utskottet ska fundera på hur ÅAS påverkar på nationell nivå och hur vi kan utveckla vårt samarbete med FSF och vår lobbning mot FSF.Utskottet går bl.a. igenom materialet inför FSF förbundsdagar som årligen hålls i november och funderar på vilken verksamhet inom FSF som bäst kan gagna ÅAS medlemmar. Utskottets medlemmar, som alla kårmedlemmar, har möjlighet att kandidera för platserna som ÅAS delegater till förbundsmötet, delegaterna väljs av fullmäktige

Är du intresserad av vad som händer inom utbildningsfrågor på nationell nivå, och vill se hur studentrörelsen jobbar i sin helhet? Har du intresse kring högskolepolitik, som t.ex. antagningsreformen, eller socialpolitik som aktuella SOTE-reformen?

Skicka in en fritt formulerad ansökan senast 5.3. I ansökan kan du gärna berätta vem du är, varför du är intresserad att vara med i utskottet och ifall du har tankar kring arbetet. Styrelsen behandlar de inkomna ansökningarna och väljer högst 15 personer till FSF-utskottet på sitt möte 7.3.

Då utskottet har valts hålls en utbildning i ärenden som berör utskottets uppgifter samt i FSF:s verksamhet.

Vid eventuella frågor kan du kontakta utskottets ordförande Nadja Vesterinen (nadja.vesterinen@abo.fi) eller ÅAS styrelses ordförande Ina Laakso (so@studentkaren.fi).

Åbo Akademis och ISS kundkommitté i Vasa

15.1.2016

Enligt restaurangavtalet mellan Åbo Akademi och ISS skall avtalsparterna bilda en gemensam kundkommitté, där avtalsparterna och användargrupperna finns representerade, för att understöda verksamhetens utveckling.

För verksamheten är det viktigt att medlemmarna i rådet har visat intresse för att delta i arbetsgruppens arbete. Samtidigt bör en bred representation bland Åbo Akademi Vasas enheter eftersträvas.

Åbo Akademis Studentkårs styrelse

3.11.2016

Enligt ÅAS förvaltningsinstruktion 27§

Styrelsen åligger, i enlighet med universitetslagenoch studentkårens stadgar:

a) att bereda ärenden som skall handläggas av fullmäktige
b) att verkställa fullmäktiges beslut
c) att verkställa studentkårens budget för intresseverksamheten
d) att till fullmäktiges vårmöte inlämna redogörelse över intressesektorns verksamhet och ekonomi och bokslut för senaste verksamhetsår
e) att för fullmäktiges höstmöte förelägga förslag till verksamhetsplan samt budget för intresseverksamheten för det kommande verksamhetsåret
f) att handlägga och avgöra ärenden som enligt universitetslag, stadgar eller förvaltningsinstruktion inte ankommer på fullmäktige eller annat organ inom studentkåren
g) att senast till fullmäktiges andra ordinarie möte på vårterminen förelägga ett preciserat handlingsprogram på basis av verksamhetsplanen.
h) att välja chefredaktör för Errores S:tae Valpurgis
i) att välja årsfestsmarskalk
j) att anställa alla arbetstagare förutom generalsekreteraren
k) att välja en vikarie för generalsekreteraren för en period upp till tre månader l) att välja studentkårens representant till Vasa studerande r.f.

Styrelsen åligger även att minst en gång per termin sammankalla specialföreningarna till specialföreningskonferens.

Åbo Akademis styrgrupp för motion

6.3.2016

Åbo Akademi har en styrgrupp för motionsverksamhet som består av sex medlemmar varav två studentrepresentanter är från ÅA och en från Novia. De andra medlemmarna i gruppen representerar arbetshälsovården, arbetsgivaren samt arbetstagarna.

Till styrgruppens uppgifter hör att:
1) främja motionsverksamheten vid Åbo Akademi och Novia genom att aktivt planera, utveckla och informera om motionsverksamheten för såväl studerande som personal,
2) uppmärksamma olika målgruppers behov av konditionsfrämjande program och aktiviteter,
3) till förvaltningsämbetet göra framställning om fastställande av motionsavgifter,
4) årligen rapportera till förvaltningsämbetet samt göra framställning om nödvändiga medel.

Åbo Datatekniska Forsknings- och Utbildningscentrums direktion

10.12.2015

Åbo Datatekniska Forsknings- och Utbildningscentrum (TUCS) är ett för Åbo universitet och Åbo Akademi gemensamt forsknings- och utbildningscentrum.
Till dess uppgifter hör att:
1) bedriva, koordinera och främja universitetens gemensamma forskning inom datateknik;
2) koordinera universitetens gemensamma undervisning i datateknik;
3) koordinera universitetens gemensamma forsknings- och utbildningskapacitet;
4) ansvara för forskarutbildningen inom området;
5) främja, koordinera och delta i internationellt samarbete inom utbildnings- och forskningsområdet; samt
6) främja, koordinera och driva nationellt och internationellt samarbete och samverkan mellan utbildnings- och forskningsområdet.

Direktionens består av ordförande och nio medlemmar. Åbo universitet och Åbo Akademi utser tre medlemmar var. Åbo Universitets studentkår och Åbo Akademis Studentkår utser en studentrepresentant var. Studentrepresentanterna ska bedriva studier inom ämnet på endera grundexamens- eller forskarstuderandenivå. Dessutom kan universitetens rektorer utse externa medlemmar i direktionen enligt förslag. Medlemarna utses för en mandatperiod på tre år.

Till direktionens uppgifter hör bl.a. att ansvara för den gemensamma utbildningens och forskningscentrets strategiska utveckling samt att övervaka centrets verksamhet. En mer detaljerad beskrivning om direktionens uppgifter finns på TUCS johtosääntö

Årsfestmarskalk

12.3.2018

ÅAS årsfest firas årligen på veckoslutet närmast 18 februari, Per Brahes födelsedag. År 2019 kommer årsfesten att firas den 16 februari i Åbo. Årsfestmarskalken leder årsfestkommitténs arbete som påbörjas under våren 2018. Årsfestmarskalken samarbetar med kårkansliet för att koordinera allt som har med årsfesten att göra.

Arvodet för årsfestmarskalken är 800 euro. Intresseanmälan för förtroendeuppdraget utgår 2.4.2018 kl. 23.59.

Styrelsen för Åbo Akademi

Styrelsen för Åbo Akademi

8.4.2020

Styrelsen har till uppgift att: 1) omsorgsfullt främja Åbo Akademis intressen,

2) besluta om centrala mål och en strategi för Åbo Akademis verksamhet och ekonomi och om principer för styrningen av verksamheten och ekonomin,

3) besluta om Åbo Akademis verksamhets- och ekonomiplan samt budget och upprätta bokslut,

4) svara för förvaltningen och användningen av Åbo Akademis förmögenhet, om inte styrelsen har överfört befogenheten till rektorn,

5) svara för att tillsynen över bokföringen och medelsförvaltningen är ordnad,

6) godkänna avtal som är viktiga eller principiella med avseende på Åbo Akademis verksamhet och ge utlåtanden i principiellt viktiga frågor som gäller Åbo Akademi,

7) på Åbo Akademis vägnar godkänna det avtal som enligt universitetslagens 48 § ingås med undervisnings- och kulturministeriet,

8) välja en rektor, på rektors förslag prorektorer och rektor i Vasa samt avsätta rektorn, om det med beaktande av uppgiftens art finns godtagbar och grundad anledning till detta,

9) på rektors förslag utse och avsätta annan ledande personal som är direkt underställd rektor utom dekaner,

10) godkänna instruktioner som gäller Åbo Akademi samt besluta om Åbo Akademis verksamhetsstruktur,

11) ge undervisnings- och kulturministeriet förslag till ändring av Åbo Akademis utbildningsansvar,

12) besluta om antalet studerande som antas till Åbo Akademi,

13) besluta om fakultets- och enhetsindelning,

14) besluta om inrättande eller avskaffande av särskilda enheter samt godkänna instruktioner om dessa,

15) utse valnämnd och godkänna instruktionen för val,

16) besluta om sin arbetsordning och att inom sig utse eventuella utskott och arbetsgrupper som ansvarar för beredning av ärenden,

17) välja intern revisor och upprätta en instruktion om intern revision,

18) besluta om förvaltning av Åbo Akademis medel som Åbo Akademi hade innan universitetslagen trädde ikraft.

I universitetslagens 14 § stadgas följande:

Det högsta beslutande organet i ett offentligrättsligt universitet är styrelsen. Styrelsen har till uppgift att besluta om centrala mål och en strategi för universitetets verksamhet och ekonomi och om principer för styrningen av verksamheten och ekonomin,

besluta om universitetets verksamhets- och ekonomiplan samt budget och upprätta bokslut,

svara för förvaltningen och användningen av universitetets förmögenhet, om inte styrelsen har överfört befogenheten till rektorn,

svara för att tillsynen över bokföringen och medelsförvaltningen är ordnad,

godkänna avtal som är viktiga eller principiella med avseende på universitetets verksamhet och ge utlåtanden i principiellt viktiga frågor som gäller universitetet,

på universitetets vägnar godkänna det avtal enligt 48 § som ingås med undervisnings- och kulturministeriet,

välja rektor eller rektorer och besluta om deras arbetsfördelning samt avsätta rektorn, om det med beaktande av uppgiftens art finns godtagbar och grundad anledning till detta,

godkänna instruktioner och andra motsvarande föreskrifter som gäller den allmänna organiseringen samt besluta om universitetets verksamhetsstruktur,

ge undervisnings- och kulturministeriet förslag till ändring av universitetets utbildningsansvar,

besluta om antalet studerande som antas till universitetet.

Styrelsen har dessutom till uppgift att anställa den ledande personal som är direkt underställd rektorn, om den inte har överfört uppgiften till något annat av universitetets organ.

KANDIDATERNA INTERVJUAS AV ÅAS FULLMÄKTIGES VALUTSKOTT MÅNDAGEN DEN 24 APRIL.

Studentrepresentantens uppdrag innefattar att bekanta sig grundligt med mötesärenden på förhand, delta aktivt i sammanträden och representera studerandesynvinkeln i beslutsfattandet samt hålla kontakt till medstuderande, andra studentrepresentanter och studentkåren. Studentrepresentanterna representerar alla studerande vid ÅA eller vid sin fakultet då det gäller fakultetsråden.

Studentrepresentanterna i akademistyrelsen representerar akademins samtliga studerande. Av studentrepresentanten förutsätts genuint intresse för att delta i utvecklingen av akademin som studieplats, arbetsplats och universitetssamfund. Studentrepresentanten ska kunna delta i styrelsens möten (ofta under dagtid) samt i aftonskolor och eventuellt annat förberedande strategiskt arbete i anslutning till mötena eller de ärenden som behandlas.