Åbo Akademi

Hallinnon opiskelijaedustajien tietojärjestelmä

Universitetskollegiet 2019-2021muokattu 18.5.2020 klo 11.48

Toimielin

Universitetskollegiet

Haetaan

8 varsinaista jäsentä, 8 varajäsentä

Haun avaamispäivämäärä

24.9.2018

Hakuaika

25.9.2018 - 16.10.2018

Toimikausi

1.1.2019 - 31.12.2021

Päätöksenteon paikka ja ajankohta

ÅAS fullmäktiges möte 22.10. 2018.

Om universitetskollegiets uppgifter stadgas i universitetslagen 22 §:

Universitetskollegiet har till uppgift att

1) besluta om antalet medlemmar i styrelsen och om styrelsens och dess medlemmars mandattid,
2) utse de externa medlemmarna till universitets styrelse,
3) fastställa valet av de övriga styrelsemedlemmarna,
4) entlediga en styrelsemedlem från sitt uppdrag på styrelsens framställan,
5) välja revisorer för universitetet,
6) fastställa universitetets bokslut och verksamhetsberättelse samt besluta om beviljande av ansvarsfrihet för styrelsemedlemmar och rektorn,
7) besluta om väckande av skadeståndstalan mot en styrelsemedlem, rektorn och revisor,
8) besluta om entledigande av en styrelsemedlem från sitt uppdrag om styrelsemedlemmen inte beviljas ansvarsfrihet.

Om universitetskollegiets sammansättning stadgas i Åbo Akademis förvaltningsinstruktion 2 §: http://www.abo.fi/personal/allmanforv Universitetskollegiet har 24 medlemmar jämte personliga suppleanter varav professorerna och övriga anställda genom val i enlighet med akademins valinstruktion inom vardera grupp utser 8 medlemmar med personliga suppleanter och studentkåren i enlighet med 46 § universitetslagen utser 8 företrädare med personliga suppleanter för studerandena.

Universitetskollegiets mandatperiod är tre år. Det sammankallas efter nyval första gången av kansler.

Åbo Akademis Studentkår uppmuntrar sökande av alla könsidentiteter och åskådningar samt oberoende av funktionshinder eller av etnisk eller annan bakgrund. Om valprocessen stadgas i ÅAS valordning för val av studentrepresentanter till ÅA:s förvaltningsorgan.

Mandatperioden på tre år är utmanande för studerande, det är inget hinder att söka om man inte har möjlighet att sköta uppdraget hela perioden. Det går bra att meddela detta redan i intresseanmälan.

Intresseanmälningen ska omfatta en intressemotivering samt relevant meritförteckning. Om en sökande endast är intresserad av att verka som antingen ordinarie eller suppleant bör detta nämnas i anmälan, i annat fall utgår valnämnden från att den sökande är lika intresserad av ordinarieplats som av suppleantplats. Utifrån intressemotiveringarna och intervjuer bereder Åbo Akademis Studentkårs valutskott ett förslag till fullmäktige på vilka kandidater som ska utses.

Valutskottet intervjuar kandidaterna måndag 15.10 eller tisdag 16.10.

Om du har frågor om uppdraget eller valsättet får du gärna vara i kontakt med studentombud Petra Lindblad; petra@studentkaren.fi, 02-2154655.